Oglądałem kartery od różnych roczników i modeli XT i TT: w manualach, na zdjęciach z internetu i kartery od TTR na żywo w warsztacie. Każde z tych karterów wyposażone są w kanał z rzędem dysz natryskujących zewnętrzne powierzchnie zebatek skrzyni. Z tym że w starszych modelach olej do tego kanału był doprowadzony przez lewy karter, był to olej pompowany z dna silnika. Potem yamaha zmieniła smarowanie zębatek, na smarowanie olejem po filtrowaniu. Zrobili to poprzez zatkanie dna kanału w lewym karterze i zrobienie wejścia do kanału w prawym karterze. Wejście to nagwintowany otwór, w który sie montuje rurkę olejową łączącą z okolicą filtra oleju w prawym deklu. Widać tą rurkę na zdjęciach w tym wątku.
Ponieważ ja mam lewy karter oryginalny od TTR, a więc bez wejścia do kanału, a prawy karter od starszego modelu XT, a więc też bez wejścia do kanału
![Śmiech :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Smutny :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
dlatego planuję zakupić kartery od TTRy
![Uśmiech :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Niestety ze zdjęciami może być problem, bo nie mam jeszcze aparatu cyfrowego... Ale jak Kolegom mocno zależy to moge go porzyczyć i obfotografować silnik, kiedy go rozłożę.