Problem z ladowaniem xt 600 tenere

Forum dotyczące problemów technicznych związanych z jednostką napędową i układem zasilania w XT
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Problem z ladowaniem xt 600 tenere

Post autor: Gacek »

Artur nie jestem elektrykiem ale kiedyś wymieniałem regulator bo jak się okazało był uwalony .
U mnie jak pamiętam na każdej fazie z 3 wychodzącej z prądnicy na wolnych obrotach miałem w granicy 17 - 18 V .Zepsuty regulator dawał bez obciążenia 15 - 16 V na stałym z pełnym obciążeniem świrował od 13 V do 15 aku umierało mi co rok wygotowywał się elektrolit .Po zmianie reglera wróciło chyba do normy bo na nieobciążonym miałem 14, 5 na full obciążonym światłami stopem z migającym kierunkiem spadało w 13, 9 przy zapalaniu kierunkowskazu . Nie miałem potrzeby głębiej drążyć tematu bo wymiana reglera załatwiła sprawę Myślę ze jest obecnie OK bo aku mam już 3 sezon :D .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
Awatar użytkownika
Aruś
Po kostki w błocie
Posty: 235
Rejestracja: 20 wrz 2011, 13:59
Motocykl: HORNET 919
Lokalizacja: Rybnik

Re: Problem z ladowaniem xt 600 tenere

Post autor: Aruś »

Zawsze sprawdzam kable i czyszcze lub zmieniam kostki jak trace prąd:P
Ostatnio na aku mialem ok 13V i wystarczylo jak połączyłem nowymi kablami od regulatora do aku. Prąd się znalazl (ok14.10V), ale niestety przez dosc dlugie jezdzenie bez ladowania mialem popalone kable i musialem wszystko pruć.
Obrazek
dzekson
Po kostki w błocie
Posty: 254
Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
Lokalizacja: Rzrszów

Re: Problem z ladowaniem xt 600 tenere

Post autor: dzekson »

Sprawdz czy są przebicia izolacji uzwojeń alternatora. Multimetr na max zakres omomierza i po kolei między każdym wyjściem a masą powinno pokazywać więcej niż 20 MOhm. Oczywiście konektor rozłączony!
Po drugie sprawdz pobór prądu z akumulatora gdy zapłon (stacyjka) jest WYŁĄCZONY. Jeśli nie masz alarmu i innych elektronicznych "zabawek" (np. zegarka) wpiętych pod akumulator, to multimetr na zakresie miliamperomierza szeregowo do "+" akumulatora powinien wskazać 0 A.
Nieraz nietypowo uszkodzone regulatory napięcia lubią czerpać niewielki prąd (rzędu kilku mA) od strony swojego wyjścia!
Jeśli jest jakiś prąd to teraz odłącz regulator - prąd musi spaść do zera, a gdy się tak nie dzieje to masz przebicie do masy na kablach, za to regulator może (ale nie musi) być sprawny.
Do tego testu absolutnie musisz być pewien, że od akumulatora do stacyjki masz "czysto" tzn. nic nie jest wpięte pod takie stałe zasilanie.

Nie znam dobrze niemieckiego, ale przez dedukcję będzie tak:
Ladespule - cewka alternatora
Stromspule - cewka impulsatora

Rezystancja miedzi rośnie wraz ze wzrostem temperatury więc u Ciebie jest jakby odwrotnie???!!
Dużo zależy od klasy dokładności multimetru, bo te słabsze mocno przekłamują na krańcach zakresów, szczególnie
na tak małych rezystancjach w granicach ohma.

Wg mnie dobrze przyjrzyj się uzwojeniom alternatora skoro było już przy nich coś robione.
Masz pewność, że dobrze ktoś wykonał to przezwojenie?
Najprościej byłoby pożyczyć skądś regulator pod chwilowa podmiankę, wtedy dużo stanie się prostsze :funkynana:

ArturS pisze:...
Rezystancja ....??? (Ladespule)
1.9Ω przy 10°C, trzy przewody (biało/żółty - biało/żółty) - powinno być 0,2-0,6Ω przy 20°C
Rezystancja ....??? (Stromspule)
341Ω przy 10°C (brązowy - czerwony) - powinno być 160-240Ω przy 20°C
...
Niech no się jaki elektryk wypowie na temat zmian oporności w zależności od temperatury :niewiem: I chyba jeszcze nie pisałem - podobno alternator był przewijany niedługo przed zakupem tereski
...
Awatar użytkownika
siCk_BoY_
Po kostki w błocie
Posty: 100
Rejestracja: 26 wrz 2010, 18:58
Lokalizacja: Lubaczów
Kontakt:

Re: Problem z ladowaniem xt 600 tenere

Post autor: siCk_BoY_ »

Odświeżę trochę temat. Ponownie mam problem z ładowaniem.
Powiedzcie mi proszę jakie wartości mają być pomiędzy trzema fazami na kablach od statora (prądnicy)?
Mierzyłem u siebie pomiędzy pierwszą i druga fazą pokazuje mi ok. 21 V (wszystkie kable mam białe i oczywiście miernik ustawiony na prąd zmienny). Pomiędzy pierwszą i trzecią fazą mam jakieś 7 V, a pomiędzy drugą i trzecią ok. 21 V.
Jeśli chodzi o rezystancję to sprawa ma się analogicznie do prądów. Pomiędzy pierwszą i drugą fazą wynosi ok. 1Ω, pomiędzy pierwszą i trzecią fazą sprawa do ok. 0,7Ω, a pomiędzy drugą i trzecią wynosi ok. 1Ω.
Czy zatem konieczne jest przewijanie cewki?
Ładowania ewidentnie nie mam. Trochę ponad rok temu miałem podobną sytuację. Przewinąłem stator wymieniłem regulator i wszystko było ok.
Nie uśmiecha mi się co roku robić tego samego.
Radiator - Turystyka motocyklowa www.radiator-mototurystyka.pl
Kufry motocyklowe - www.kufry-motocyklowe.pl
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Problem z ladowaniem xt 600 tenere

Post autor: ArturS »

Niestety wygląda na to, że ponownie cewki do przewinięcia. Napięcie powinno być takie same pomiędzy każdą fazą. Na wyższych obrotach powinno przekroczyć 60V.
dzekson
Po kostki w błocie
Posty: 254
Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
Lokalizacja: Rzrszów

Re: Problem z ladowaniem xt 600 tenere

Post autor: dzekson »

siCk_BoY_ pisze:...Przewinąłem stator wymieniłem regulator i wszystko było ok.
to dwie rzeczy wtedy były walnięte? może teraz jest podobnie,,,
Napięcia mierzysz przy odłączonym regulatorze?
Awatar użytkownika
siCk_BoY_
Po kostki w błocie
Posty: 100
Rejestracja: 26 wrz 2010, 18:58
Lokalizacja: Lubaczów
Kontakt:

Re: Problem z ladowaniem xt 600 tenere

Post autor: siCk_BoY_ »

Nie były dwie walnięte. Po prostu nie miałem pewności i kupiłem drugi regler.
Mierzyłem prąd zmienny na odłączonej kostce ze statora pomiędzy trzema fazami. Rezystancja jest zdecydowanie za mała. Z tego co wyczytałem w manualu powinna wynosić pomiędzy trzema fazami od 92 Ohm do 138 Ohm.
W moim przypadku (tak jak już wcześniej pisałem) pomiędzy dwoma fazami mam ok. 1 Ohma a na trzeciej ok. 0,7 Ohma. Musi być przebicie do masy na cewkach. Przynajmniej mi się takie wnioski nasuwają.
Radiator - Turystyka motocyklowa www.radiator-mototurystyka.pl
Kufry motocyklowe - www.kufry-motocyklowe.pl
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Problem z ladowaniem xt 600 tenere

Post autor: Gacek »

Według mnie wyglada ze na jednym uzwojeniu masz przebicie moze uległa uszkodzeniu izolacja uzwojenia mniejszy opór efekt mniejsze napięcie wyzwalane z mniejszej ilości zwojów - nie wiem jak to dokładnie wyglada ale moze ponowne przewiniecie tylko cewek odp za tą fazę wystarczy bez przewijania całości ? albo jednej cewki :roll: .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
Awatar użytkownika
siCk_BoY_
Po kostki w błocie
Posty: 100
Rejestracja: 26 wrz 2010, 18:58
Lokalizacja: Lubaczów
Kontakt:

Re: Problem z ladowaniem xt 600 tenere

Post autor: siCk_BoY_ »

też tak myślę. Niestety robiąc ogólne przegląd cewki stwierdziłem mnóstwo pęknięć izolacji na kilku cewkach. Mało tego. Po zdjęciu pokrywy alternatora znalazłem kilka sporych odprysków żywicy w deklu. Kto wie ile kawałków mogło się dostać do skrzyni itd. Tak wyglądają cewki, które zostały przewinięte (nie wiem dokładnie przez jaką firmę) na zlecenie salonu Yamaha RingRoad Rzeszów.

Sami oceńcie.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Radiator - Turystyka motocyklowa www.radiator-mototurystyka.pl
Kufry motocyklowe - www.kufry-motocyklowe.pl
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Problem z ladowaniem xt 600 tenere

Post autor: ArturS »

full profeska :shock: :o :? :lol:
ODPOWIEDZ