czadi pisze:fryzjer pisze:Czadi. Mógłbyś wyjaśnić o co chodzi z tym przelicznikiem z przecinkami.Dla mnie to suche liczby,kompletnie nie wiem o co chodzi

,a chętnie bym się dowiedział.
A to bardzo proste liczbę zębów koła napędzanego dzielisz przez liczbę zębów koła napędzającego
np: typowe przełożenie 15/39 to 39:15=2,6 czyli zębatka napędzająca musi wykonać 2,6 obrotu na jeden obrót koła napędzanego,
inne: 5 bieg 24/19 19:24=0,792 czyli koło napędzające wykonuje 0,792 obrotu na 1 obrót koła napędzanego,
to wszystko

[/quote]
Dzięki

czadi za wyjaśnienie.Bardzo przydatna wiedza..
Tak na szybko to jeśli będę miał:
A) przełożenie 15/39 to iloraz wyjdzie 2,6
B) przełożenie 14/47 to iloraz wyjdzie 3,35
Czyli wychodzi,że przy przełożeniu -B-,zębatka zdawcza wykona o 0,75 więcej obrotu niż przy przełożeniu -A-,na jeden obrót zębatki przy tylnym kole.Takich obrotów,są setki tysięcy.Teoretycznie ta zębatka zdawcza z mniejszą ilością zębów zostanie szybciej zużyta
A jak to wygląda w praktyce?.Czy jest to,aż tak bardzo zauważalne,w sensie częstszych wymian tej zębatki.