Strona 1 z 1

Pomiary oscyloskopowe układu zapłonowego.

: 17 kwie 2014, 18:26
autor: Magic
Witajcie,

W związku z moją pracą inżynierską musiałem wykonać parę pomiarów oscyloskopem sygnałów czujnika położenia wału(często nazywanego czujnikiem Hall'a), oraz sygnał zasilania cewki wysokiego napięcia, poniżej przedstawiam wyniki pomiarów, poprawnie działającego układu zapłonowego w XT 600 E z modułem TCI. Może ktoś w przyszłości będzie miał problem i to mu pomoże.

Czujnik położenia wału:
Obrazek
Silnik pracował na wolnych obrotach 1000-1200 obr/min:
Obrazek
Zasilanie cewki wysokiego napięcia (włączony tłumik x10):
Obrazek
Obrazek
Obrazek
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=yo3D0P- ... e=youtu.be[/youtube]

Re: Pomiary oscyloskopowe układu zapłonowego.

: 19 kwie 2014, 21:35
autor: dzekson
Ciekawe pomiary :goodjob: Dla jasności: w XT600 nie ma czujnika Hall'a
Oscyloskop dwukanałowy - zrób pomiar jednocześnie wejścia i wyjścia TCI, ładnie wtedy pokaże się opóźnienie zapłonu.

Czy możesz wytłumaczyć jeszcze skąd się bierze dla sygnału wejsciowego f około 76 Hz, a dla wyjściowego 19,5 Hz ?
Ten drugi to ogarniam ale z pierwszym mam lukę myślową ;)

Re: Pomiary oscyloskopowe układu zapłonowego.

: 20 kwie 2014, 07:57
autor: Magic
A co generuje ten sygnał "dwupolaryzacyjny"?

Może nie potrzebnie przy pomiarze sygnału z czujnika położenia wału mierzyłem częstotliwość zamiast okresu, lepiej byłoby to widać. Na kole magnesowym jest wiele znaczników położenia - podajże 3. Oscyloskop wyłapał akurat dwa sąsiednie. Lepiej byłoby to widać na rejestratorze. Można by się również pokusić o obliczenie kąta pomiędzy każdym sygnałem, albo zmierzenie tego na kole magnesowym, przy projektowaniu TCI będzie to niezbedna wiedza.

Re: Pomiary oscyloskopowe układu zapłonowego.

: 20 kwie 2014, 22:13
autor: dzekson
"dwupolaryzacyjny" - ta sinusoida względem zera to przecież efekt indukcji elektromagnetycznej poruszającego się magnesu względem cewki

Co tą są te znaczniki położenia wg Ciebie bo nie łapię co masz na myśli? ile jest magnesów na kole?

19,5 Hz daje prędkośc obrotową wału 1170 obr/min - tyle miałeś podczas tego pomiaru

Reszta jest już oczywista,,,