Brak iskry XT 600 43 F

Forum dotyczące problemów technicznych związanych z jednostką napędową i układem zasilania w XT
damianno75
Czyścioch
Posty: 15
Rejestracja: 28 cze 2012, 20:31
Motocykl: Yamaha XT 600 43F

Brak iskry XT 600 43 F

Post autor: damianno75 »

Problem jest następujący. Zakupiłem motocykl Yamaha XT 600 model 43 F z roku 1983. Motocykl kupiłem jako uszkodzony, mianowicie nie miał iskry. Wszystko wskazywało na moduł zapłonowy. Kupiłem drugi moduł, cewka wysokiego napięcia sprawdzona- sprawna, iskrownik i impulsator również były sprawdzone. Iskry jak nie było tak nie ma. Proszę o pomoc jeśli Ktoś orientuje się w temacie.
dzekson
Po kostki w błocie
Posty: 254
Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
Lokalizacja: Rzrszów

Re: Brak iskry XT 600 43 F

Post autor: dzekson »

Nie siedzę zbyt głęboko w temacie systemu analogowego CDI w tych modelach XT ale cos pokombinujemy,,,
Domyslam się, że sprawdziłeś ciągłość kabli i stan połączęń na wtyczkach.
Masz w tej wersji XT czujnik rozłożenia podpórki bocznej? Jeżeli tak, to czy pewny jesteś jego działania?

Cewkę zapłonową jak sprawdzałeś? Na rezystancję uzwojeń czy na przebicia także? Może tak być, że opór jest zgodny
z serwisówką, ale przebicia uwidaczniają sie dopiero pod wpływem WN. Sprawdzić to można na innym sprawnym moto
albo miernikiem izolacji (np. indukcyjnym używanym przez elektryków)
No ale skoro jak piszesz cewki jesteś pewny to idzmy dalej.

Moduł zapłonowy ten stary i ten nowy mają takie samo oznaczenie part number? Yamaha często kombinowała z małymi
zmianami w modułach i niektóre nie są ze sobą kompatybilne mimo podobnych roczników. Decyduje właśnie part number.

Impulsator masz chyba dwuczęściowy (3-końcówkowy) Rezystancja obu uzwojeń jest w normie? Kolory kabli są oryginalne?
Może ktoś juz wcześniej coś w tym grzebał. Masz mieć 3 kabelki:
1. biały/czerwony - pierwszy impulsator
2. biały/zielony - drugi impulsator
3. zielony - wspólny (nie masa!!!)

Najlepiej sprawdz napięcie jakie dają impulsatory przy kopaniu. Ma być około 2 V z każdego obwodu.
Woltomierz ma wyłapać maksimum więc musi mieć funkcję "peak hold" bo wzrokowo tego raczej nie dostrzeżesz,
impulsy trwają zaledwie kilka miliseknud. Mierzysz to bez podłączonego modułu na zakresie DC!

Iskrownik? Co masz na myśli?

Cewkę wysokiego napięcia też sprawdz czy kable nie są kombinowane. Mają być 2 w kolorach czarnym i brązowym.
Jakie napięcie powstaje na nich w momencie kopania. Powinno być to około 20...50 V na zakresie AC woltomierza
Też mierzysz to bez podłaczonego modułu.
Jeden obrót wału to 6 pulsów tego napięcia.

Jesteś pewien, że ten drugi zakupiony moduł jest sprawny?

I na koniec naiwne pytanie: czy świeca jest OK?
damianno75 pisze:Problem jest następujący. Zakupiłem motocykl Yamaha XT 600 model 43 F z roku 1983. Motocykl kupiłem jako uszkodzony, mianowicie nie miał iskry. Wszystko wskazywało na moduł zapłonowy. Kupiłem drugi moduł, cewka wysokiego napięcia sprawdzona- sprawna, iskrownik i impulsator również były sprawdzone. Iskry jak nie było tak nie ma. Proszę o pomoc jeśli Ktoś orientuje się w temacie.
damianno75
Czyścioch
Posty: 15
Rejestracja: 28 cze 2012, 20:31
Motocykl: Yamaha XT 600 43F

Re: Brak iskry XT 600 43 F

Post autor: damianno75 »

Moduł raczej 100% sprawny. Napięcia jeszcze nie były mierzone dokładnie. Ogólnie z pod dekla wychodzi pięć kabli: czerwony, brązowy, zielony, biało zielony i biało czerwony. Są złączone kostką z modułem. Oprócz tego wychodzą jeszcze dwa białe kable złączone kostką z regulatorem napięcia. Zwykła kontrolka 12volt zaświeca się w momencie kopania tylko przy czerwonym kablu, nie wiem czy tak powinno być?
damianno75
Czyścioch
Posty: 15
Rejestracja: 28 cze 2012, 20:31
Motocykl: Yamaha XT 600 43F

Re: Brak iskry XT 600 43 F

Post autor: damianno75 »

Czy wie Ktoś może w jaki sposób można sprawdzić moduł zapłonowy, czy jest sprawny? Nie mam za bardzo możliwości podłączenia go do innego motoru.
dzekson
Po kostki w błocie
Posty: 254
Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
Lokalizacja: Rzrszów

Re: Brak iskry XT 600 43 F

Post autor: dzekson »

damianno75 pisze:Czy wie Ktoś może w jaki sposób można sprawdzić moduł zapłonowy, czy jest sprawny? Nie mam za bardzo możliwości podłączenia go do innego motoru.
Proponuję w takim razie odwrotnie - podepnij moduł z innego jeżdzącego motoru :D

Ale teraz poważnie już - miałem większy zapał do pomocy, ale moje pytania w większości zostały bez odpowiedzi :(
Chcesz się brać za sprawdzanie modułu CDI - ok, a nie jest to proste bez odpowiednich przyrządów.
Jest tez niebezpieczne i lepiej gdy nie masz doświadczenia w elektronice to nie bierz się za to.
Jeżeli się jednak uweźmiesz na taki zamiar, to wrzucę tu schemat stanowiska kontrolnego dla CDI.
Prawie jestem pewien, że zwątpisz :?

Czemu jednak nie rozstrzygniemy najpierw prostszych rzeczy - tego o co pytałem?
Może poproszę jeszcze raz o krótkie odpowiedzi na moje zapytania - dla ułatwienia podam je zebrane poniżej:
1. Masz w tej wersji XT czujnik rozłożenia podpórki bocznej? Jeżeli tak, to czy pewny jesteś jego działania?
2. Cewkę zapłonową jak sprawdzałeś?
3. Moduł zapłonowy ten stary i ten nowy mają takie samo oznaczenie part number?
4. Rezystancje uzwojeń są w normie?
5. Iskrownik? Co masz na myśli?

Jeśli na większość tych pytań nie znasz odpowiedzi, nie ma szans abyś sprawdził sam CDI, przykro mi

Kolory kabli masz OK, jest tak że w niektórych schematach z cewki wysokiego napięcia statora są to
kolory jak pisałem czarny i brązowy, a innym razem czerwony i brązowy. U Ciebie jest ta druga wersja
więc OK.

Tak się teraz połapałem, że tłumaczenie z angielskiego cewki w statorze zapewniającej wysokie napięcie
do ładowania kondensatora w module, może trochę mylić. Ma ona opis "HV stator coil" i napisanie przeze mnie
skrótowo o niej "cewka wysokiego napięcia" może nasuwać na myśl cewkę zapłonową. Ta jednak nosi angielską
nazwę "Ignition coil". Niemniej często mówi się o niej też "cewka wysokiego napięcia" i powstaje przez to jedno
określenie na dwa różne elementy.
To tak na marginesie wyprostowania nazewnictwa aby ktoś, kto to kiedyś przeczyta złapał orientację w temacie.

Podczas kopania ma być napięcie na czerwonym kablu w stosunku do masy pod warunkiem,
że moduł masz podłączony. Co to za kontrolka 12 V, że nie spaliło jej? chyba neonówka?
Bo takim neonowym próbnikiem wyczujesz fazy zarówno na czerwonym jak i brązowym kablu gdy wiszą
one w powietrzu bez podłączonego modułu. CDI po prostu z fazy na brązowym robi punkt odniesienia dla fazy
"czerwonej" gorącej. Brązowy jest po prostu "masowiony" przez CDI.
Masz multimetr?

I jeszcze jedno - lampka Neutral na zegarze świeci prawidłowo? Na tym uszkodzonym CDI domyślam się, że była ciemna?
Mam w głowie pewną myśl jak wstępnie określić w jakim stanie jest moduł, ale o tym następnym razem,,,

Czekam na odpowiedzi ale tak konkretnie już, na większość pytań może być krótko: tak/nie :)

Ciąg dalszy nastąpi,,,
damianno75
Czyścioch
Posty: 15
Rejestracja: 28 cze 2012, 20:31
Motocykl: Yamaha XT 600 43F

Re: Brak iskry XT 600 43 F

Post autor: damianno75 »

1. Czujnika rozłożenia podpórki bocznej nie ma.
2. Cewkę zapłonową sprawdzał elektryk, powiedział że jest sprawna.
3. Moduł zapłonowy ten nowy jest taki sam jak ten, który był wcześniej w motocyklu, part number jest identyczny i gość od którego kupiłem nowy moduł zapewnia, że w 200% jest on sprawny. Jak do tej pory wiadomo tylko, że podczas kopania na kablu czarnym i czarno białym z modułu wychodzi jakiś prąd.
4. Tutaj nie wiem o co chodzi.
5. Iskrownik , mam na myśli to co jest pod deklem z cewkami i impulsatorem.

Napięcie było sprawdzane dokładnym miernikiem i między kablem czerwonym a brązowym jest odpowiednie, natomiast napięcie miedzy kablami biało-zielonym a zielonym i biało-czerwonym a zielonym podczas kopania jest bardzo bardzo niskie.
Nie wiem czy to może oznaczać że impulsator jest uszkodzony?

Modułu nie jestem w stanie sprawdzić , nie mam dostępu do takiego motocykla sprawnego.
Co do kontrolki neutral - nie posiadam zegarów, więc nie wiem.
dzekson
Po kostki w błocie
Posty: 254
Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
Lokalizacja: Rzrszów

Re: Brak iskry XT 600 43 F

Post autor: dzekson »

Rozumiem, że do swojego mechanika masz pełne zaufanie. Szkoda tylko, że nie podajesz dokładnie ile te napięcia wynoszą.
Ale ok, przyjmuję że:
"między kablem czerwonym a brązowym jest odpowiednie"
oraz
"miedzy kablami biało-zielonym a zielonym i biało-czerwonym a zielonym podczas kopania jest bardzo bardzo niskie"
chociaż czytając to, moja inżynierska dusza buntuje się ;)
Te "bardzo bardzo niskie" napięcia WYDAJĄ się być ok. Tak jak pisałem poprzednio - są to napięcia z impulsatora w granicach +/- 2V
Dlatego pytałem w pkt 4. o rezystancję cewek bo już wiedziałbym więcej, a chodziło mi o wszystkie cewki z "iskrownika" jak to coś ładnie nazwałeś.

Tak w ogóle to opisz jakie z modułu wychodzą kolory kabli i do czego są podopinane, ale nie ze schematu lecz tak jak jest teraz w Twoim XT.
Ja zacznę, a Ty dokończ taką oto listę:

- czerwony: do cewki HV statora
- brązowy: do cewki HV statora
- biało/czerwony: do impulsatora nr 1
- biało/zielony: do impulsatora nr 2
- zielony: do wspólnego punktu impulsatora nr 1 i nr 2
- pomarańczowy: do cewki zapłonowej

- błękitny (jasnoniebieski): ?
- biało/czarny: ?
- niebiesko/żółty: ?
- niebieski: ?
- czarny: ?

Czy moja wersja kolorów zgadza się z rzeczywistością?
Kompletna lista pomoże mi zorientować się czy i jak pewne obwody zostały dopięte do CDI.
Na 99% zasilanie i wyzwalanie CDI dostaje prawidłowe. Pozostaje jeszcze kwestia czy któryś z obwodów dodatkowych nie blokuje modułu.
Być może uda nam się dojść co jest nie tak, jest szansa że sam moduł okaże się sprawny, a problem leży w kablologii...
damianno75
Czyścioch
Posty: 15
Rejestracja: 28 cze 2012, 20:31
Motocykl: Yamaha XT 600 43F

Re: Brak iskry XT 600 43 F

Post autor: damianno75 »

Postaram się opisać dokładnie co i jak jest u mnie podłączone. Bo chyba troszkę się to różni.
Z modułu zapłonowego wychodzi pięć kabli:

Czerwony
Brązowy
Zielony
Biało - zielony
Biało- czerwony

Kable te są spięte kostką z kablami identycznych kolorów, które wychodzą "z pod dekla".

Następnie z modułu wychodzi jeszcze kabel Pomarańczowy , Czarny i Czarno - biały.

Pomarańczowy jest połączony z kablem pomarańczowym od cewki wysokiego napięcia.

Kabel Czarno - biały z modułu jest podłączony do jednego miejsca w kostce od wyłącznika RUN/OFF, który jest przy kierownicy.

Z tego samego miejsca w kostce jest poprowadzony kabel do kostki od stacyjki.

Następnie (może uda mi się to jakoś opisać) Kabel Czarny z modułu jest wpięty we wsuwkę z której jeden przewód jest przykręcony pod śrubę od cewki do ramy a drugi kabel ze wsuwki leci dalej i za kawałek łączy się z następującymi czarnymi przewodami:

Jeden leci do kostki od regulatora napięcia.
Drugi przykręcony jest pod śrubą do ramy obok akumulatora (dodam że w motorze nie ma akumulatora, wiszą tylko kable)
Trzeci czarny przewód leci w stronę stacyjki i tuż przed nią rozdziela się na dwa przewody: jeden wpięty w kostkę od stacyjki , drugi wpięty w kostkę od wyłącznika RUN /OFF.

Jeśli to co napisałem jest bardzo niejasne , mogę porobić zdjęcia instalacji i jakoś wrzucić lub przesłać.
dzekson
Po kostki w błocie
Posty: 254
Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
Lokalizacja: Rzrszów

Re: Brak iskry XT 600 43 F

Post autor: dzekson »

Ok, o to chodziło. Zrobiłem schemat na podstawie tego co opisałeś, mam nadzieję że oddaje sens rzeczywistości.
Pominąłem w nim drugą śrubę masy i wyjście do regulatora napięcia bo to już jest nieistotne dla naszych analiz.

Masz bardzo prosty obwód do CDI, do jego działania oprócz sygnałów z magneta, potrzeba będzie dwóch warunków:
1. masa motocykla - przewód czarny (B)
2. świeca zapłonowa - przewód pomarańczowy (O)

Pozostanie jeszcze kwestia wyłączania pracującego zapłonu. Robi się to poprzez zwarcie kabla czarno-białego (B/W) do masy.

Proponuję zrób tak:
Podepnij tylko do modułu złączkę oznaczoną B na schemacie czyli to co z magneta wychodzi te pięć kabli.
Cewkę zapłonową podepnij bezpośrednio pod kable: pomarańczowy i czarny. Kabel czarny musisz dodatkowo
dopiąć także do masy motocykla pod którąś ze śrub.
Obwód wtórny cewki zapłonowej koniecznie fajką do świecy w głowicy. Nie wolno uruchamiać CDI gdy nie ma obiążenia!!!
Inaczej ulegnie on uszkodzeniu. Zwróć uwagę na to, by cewki zapłonowej nie podłączyć odwrotnie na pierwotnym.

Nie dołączaj wtyczki A oraz niech kabel czarno-biały też wisi w powietrzu.

Upewnij się miernikiem ciągłości obwodu (multimetrem), że masz masę na ramie motocykla, na głowicy i przy module na kablu czarnym.
Jeżeli moduł jest sprawny, po kilku kopnięciach silnik powinien zastartować.

Miej przygotowany do zwarcia kabel czarno-biały do masy aby wyłączyć zapłon.
Nie wolno tego robić przez odpinanie cewki zapłonowej od modułu bądz fajki ze świecy!!!
Daj znać o efektach.

http://www.bikepics.com/pictures/2423568/
damianno75
Czyścioch
Posty: 15
Rejestracja: 28 cze 2012, 20:31
Motocykl: Yamaha XT 600 43F

Re: Brak iskry XT 600 43 F

Post autor: damianno75 »

Podłączyłem wszystko zgodnie ze schematem i opisem. Iskry nadal brak.
ODPOWIEDZ