Wymiana korbowodu - na co zwrócić uwagę?

Forum dotyczące problemów technicznych związanych z jednostką napędową i układem zasilania w XT
Awatar użytkownika
terenowiecc
Administrator
Posty: 1734
Rejestracja: 24 gru 2009, 10:19
Motocykl: LC4
Lokalizacja: LCH

Wymiana korbowodu - na co zwrócić uwagę?

Post autor: terenowiecc »

Witka,

mam zamiar wymienić korbowód w swoim silniku. W związku z tym pytanie do ludzi którzy to robili w swoich motocyklach. Przy okazji rozebrania silnika na atomy na co warto zwrócić szczególną uwagę?
Jak już się za to zabiorę to chciałbym ogarnąć wszystko tak jak należy żeby mieć spokój i nie zastanawiać się co może klęknąć.

Pozdrawiam
Mateusz
Awatar użytkownika
Magic
Po kostki w błocie
Posty: 496
Rejestracja: 24 sty 2011, 13:24
Motocykl: XT 600 E 1998
Lokalizacja: Poznań/Turek

Re: Wymiana korbowodu - na co zwrócić uwagę?

Post autor: Magic »

Rzeczy o który powinieneś wiedzieć przed rozbiórką i które powinieneś zrobić:

1. Musisz się liczyć z tym że jak otworzysz silnik, wymianie podlegać może nie tylko korbowód, ale i parę innych podzespołów np. tak jak u mnie 5 bieg.
2. Przed rozbiórką warto wyposażyć się w kompletny zestaw uszczelek i uszczelniaczy silnika do późniejszego składania.
3. Środki chemiczne takie jak Loctite, uszczelniacz oraz czyściwa to podstawa.
4. Niezbędny będzie mały klucz dynamometryczny oraz podstawowe narzędzia i przyrządy takie jak: ściągacz koła magnesowego i zębatki rozrządu.
5. Dużo miejsca do pracy oraz miejsce na segregacje części.

Warto również wydrukować serwisówkę i według niej - krok po kroku - postępować by nie robić sobie dodatkowych kosztów i nie tracić czasu na zastanawianie typu: "a może to było tak?"

W książce serwisowej znajduje się dużo punktów pomiaru, które owe pomiary należy wykonać by wiedzieć na czym się stoi i co należy wymienić. Jeśli chodzi o skrzynie to dużą uwagę przywiązuje się do wodzików i wybieraka by skrzynia dobrze pracowała.

Warto również zaznaczyć że otwierając silnik, grzechem byłoby nie wymienić paro-nastoletnich łożysk.

Powodzenia :)
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Wymiana korbowodu - na co zwrócić uwagę?

Post autor: Gacek »

terenowiecc pisze:Witka,

mam zamiar wymienić korbowód w swoim silniku. W związku z tym pytanie do ludzi którzy to robili w swoich motocyklach. Przy okazji rozebrania silnika na atomy na co warto zwrócić szczególną uwagę?
Jak już się za to zabiorę to chciałbym ogarnąć wszystko tak jak należy żeby mieć spokój i nie zastanawiać się co może klęknąć.

Pozdrawiam
Mateusz
- Spokój to panuje po zgonie - w starym motocyklu możesz mieć obiekcje do wielu spraw .Moim zdaniem łożysko pod koszem sprzęgła to newralgiczne miejsce dla ew stanu skrzynki w starszych xt .Warto przed demontażem karterów obadać jak się zachowuje (czyli jakie występują luzy ) na wałku .Zapytam korbę rekreacyjnie wymieniasz czy nastąpiła taka potrzeba ? Od siebie dodam ze kiedyś miałem wrażenie ze lada moment umrze niestety prędzej tłoka skończę niż wymienię korbę ( jak się lubi obroty to zmienia się częściej tłoki i więcej tankuje paliwa ) jak ktoś jest zwolennikiem oszczędności paliwowych niskich obrotów wysokich przełożeń to pracuje na inne przybytki ;)
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
Awatar użytkownika
terenowiecc
Administrator
Posty: 1734
Rejestracja: 24 gru 2009, 10:19
Motocykl: LC4
Lokalizacja: LCH

Re: Wymiana korbowodu - na co zwrócić uwagę?

Post autor: terenowiecc »

Magic pisze:Rzeczy o który powinieneś wiedzieć przed rozbiórką i które powinieneś zrobić:

1. Musisz się liczyć z tym że jak otworzysz silnik, wymianie podlegać może nie tylko korbowód, ale i parę innych podzespołów np. tak jak u mnie 5 bieg.
2. Przed rozbiórką warto wyposażyć się w kompletny zestaw uszczelek i uszczelniaczy silnika do późniejszego składania.
3. Środki chemiczne takie jak Loctite, uszczelniacz oraz czyściwa to podstawa.
4. Niezbędny będzie mały klucz dynamometryczny oraz podstawowe narzędzia i przyrządy takie jak: ściągacz koła magnesowego i zębatki rozrządu.
5. Dużo miejsca do pracy oraz miejsce na segregacje części.

Warto również wydrukować serwisówkę i według niej - krok po kroku - postępować by nie robić sobie dodatkowych kosztów i nie tracić czasu na zastanawianie typu: "a może to było tak?"

W książce serwisowej znajduje się dużo punktów pomiaru, które owe pomiary należy wykonać by wiedzieć na czym się stoi i co należy wymienić. Jeśli chodzi o skrzynie to dużą uwagę przywiązuje się do wodzików i wybieraka by skrzynia dobrze pracowała.

Warto również zaznaczyć że otwierając silnik, grzechem byłoby nie wymienić paro-nastoletnich łożysk.

Powodzenia :)
Dzięki za wskazówki Magic. Śledzę Twój temat i wiem co i jak mniej więcej. Zapewne rozbierając silnik na atomy nie skończy się na wymianie samego korbowodu. Chciałbym to zrobić tak jak należy żeby mieć pewność, że żadnego druciarstwa tam nie ma a silnik jako baza do remontu jest na prawdę w porządku więc chyba warto zainwestować.
Gacek pisze: - Spokój to panuje po zgonie - w starym motocyklu możesz mieć obiekcje do wielu spraw .Moim zdaniem łożysko pod koszem sprzęgła to newralgiczne miejsce dla ew stanu skrzynki w starszych xt .Warto przed demontażem karterów obadać jak się zachowuje (czyli jakie występują luzy ) na wałku .Zapytam korbę rekreacyjnie wymieniasz czy nastąpiła taka potrzeba ? Od siebie dodam ze kiedyś miałem wrażenie ze lada moment umrze niestety prędzej tłoka skończę niż wymienię korbę ( jak się lubi obroty to zmienia się częściej tłoki i więcej tankuje paliwa ) jak ktoś jest zwolennikiem oszczędności paliwowych niskich obrotów wysokich przełożeń to pracuje na inne przybytki ;)
Korba miała zostać nieruszana ale nowy sworzeń ma niewielki luz w główce i boję się, żeby nowy tłok i duża kompresja nie zabiły korby bo wtedy cała robota i kasa na marne.
Luz jest na prawdę niewielki ale mimo wszystko korba pójdzie do wymiany chyba.
Ogólnie lubię gonić po obrotach w terenie, na czarnym raczej spokojniej choć nigdy nie zamulam na wolnych obrotach bo wiem, że singiel ich nie lubi, ja zresztą też :mrgreen:
Pewnie ta korba by polatała jeszcze kilka ładnych tysięcy kilometrów ale przy okazji sprawdzę w jakim stanie jest skrzynia, łożyska i wszystko inne :)
Awatar użytkownika
Magic
Po kostki w błocie
Posty: 496
Rejestracja: 24 sty 2011, 13:24
Motocykl: XT 600 E 1998
Lokalizacja: Poznań/Turek

Re: Wymiana korbowodu - na co zwrócić uwagę?

Post autor: Magic »

Jeszcze tylko zwrócę uwagę na jedną rzecz. Pomiary w pierwszej fazie remontu mają wielką wagę. Dlatego warto wyposażyć się lub nawet pożyczyć na godzinę średnicówkę i wszystkie pomiary zawarte w tabeli w biblii wykonać. Często podawane są widełki tolerancji sprawności elementu. Jeżeli granica ta jest przy max. to oznaka że element w przyszłości szybciej ulegnie awarii. U mnie tak jest z wałkiem rozrządu -nie wymieniłem go dlatego że cena nowego jest adekwatna, a po drugie jest możliwość szybkiej naprawy w przyszłości bez mocnej ingerencji w silnik.

I jeszcze uwaga co do łożysk. Wszystkie łożyska kulkowe bez problemu dostaniemy u dystrybutora Koyo. Cena ok. 250-300zł. Problem jest z igiełkowymi, ponieważ część dostać można tylko u dealer'a Yamahy.
Awatar użytkownika
terenowiecc
Administrator
Posty: 1734
Rejestracja: 24 gru 2009, 10:19
Motocykl: LC4
Lokalizacja: LCH

Re: Wymiana korbowodu - na co zwrócić uwagę?

Post autor: terenowiecc »

Inny temat to wytrzymałość zamiennika w stosunku do oryginału. Luz mam na prawdę bardzo niewielki i początkowo myślałem, że zostawię to tak jak jest ale sam nie wiem :niewiem:
Teoretycznie wzrost kompresji nie powinien zabić korby bo była ona na wysokim poziomie, dopiero w tym sezonie gdzieś uciekła :lol:
qpa
Po ośki w błocie
Posty: 888
Rejestracja: 12 lis 2010, 18:31

Re: Wymiana korbowodu - na co zwrócić uwagę?

Post autor: qpa »

imo, jak skrzynia działa sprawnie to wrzucaj tłok i lataj dalej.
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2501
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: Wymiana korbowodu - na co zwrócić uwagę?

Post autor: Pawlo »

U mnie też był minimalny luz. Jestem tego zdania co qpa ;)
Obrazek
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Wymiana korbowodu - na co zwrócić uwagę?

Post autor: Gacek »

Pamiętam ze u mnie na sucho organoleptyczne badając górną główkę korby też nie ciekawe miałem odczucia , natomiast parę kropel oliwy i zupełnie nic nie wyczuwałem ,po paru latach eksploatacji przy okazji jak sprawdzałem odniosłem wrażenie jakby materiał narastał :roll: . Główka korby miała drobne rysy teflonowa ny sworzeń tłoka stracił w tych miejscach trochę powłoki ale nic po za tym się nie dzieje - prędzej mi umrze dół bo ostatnio zbliżał się do limitu ale w takim przypadku regeneracja i wymiana łożyska to niski koszt .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
Awatar użytkownika
terenowiecc
Administrator
Posty: 1734
Rejestracja: 24 gru 2009, 10:19
Motocykl: LC4
Lokalizacja: LCH

Re: Wymiana korbowodu - na co zwrócić uwagę?

Post autor: terenowiecc »

Czyli mówicie żeby sobie wacka tym nie zawracać? :lol:
Na sucho ten luz jest wyczuwalny, po włożeniu sworznia na olej praktycznie się tego nie czuję.
Korba ma u mnie lekko bo ja na wolnych obrotach nie jeżdżę :mrgreen:

Qpa skrzynia pracowała cicho i precyzyjnie, czasami się zdarzyło, że ciężko bieg wchodził ale to za sprawą tego, że sprzęgło nie było w najlepszej kondycji.
ODPOWIEDZ