Z ciekawszych rzeczy, wg serwisówki od TT600RE, wymiana oleju w lagach powinna odbywać się co 8h w przypadku jazdy moto-cross i co 20h w przypadku enduro. W serwisówce od TT600R nie ma wzmianki na ten temat więc należy przyjąć takie same rygory serwisowe

Jeszcze trochę o olejach, nie patrzymy na normę SAE czyli 5/10/15W z karty charakterystyki natomiast, powinniśmy odczytać trzy wartości, indeks lepkości, lepkość w 40°C i 100°C, najbardziej interesuje nast lepkość w 40°C powinna być ona jak najbardziej zbliżona do tej z oleju zalecanego przez producenta. Im mniejsza różnica między lepkością w 40°C i 100°C tym lepszy olej, podobnie z indeksem lepkości, im jest on wyższy tym lepszy olej.
Żaden producent zawieszeń nie zaleca zmiany oleju celem poprawy sztywności zawieszenia, inaczej nie osiągniemy tego zmianą samego oleju. Jeśli bawimy się w dostosowanie zawieszenia pod własne upodobania, zmianie oleju powinny towarzyszyć zmiany zaworów tłumiących i sprężyn. Jeśli założymy, że zmieniając olej na "twardszy" (większa wartość lepkości w 40°C) usztywnimy zawieszenie to możemy się mocno rozczarować. Fakt na początku będzie sztywniej bo przez taką samą dziurkę w zaworze trzeba będzie przetłoczyć "gęstszy" olej ale... po pierwsze towarzyszyć temu będzie wyższa temp i olej szybko ulegnie degradacji tracąc swoje właściwości a po drugie przepływ policzony jest do charakterystyki sprężyny więc jako całość nie będzie to współgrało. To tyle wymądrzania, teraz konkrety:
TT600RE
Pojemność lagi 650cc
ilość oleju w ladze: 180mm mierzone od górnej krawędzi na ściśniętej ladze bez sprężyny
tolerancja ilości oleju 170mm-190mm mierzone jak wyżej
Zalecany olej: Liqui Moly racing suspention S.A.E. 7,5W
właściwości:
Lepkość w +40°C: 22,7 mm²/s
Lepkość +100°C: 4,8 mm²/s
Idndeks lepkości: 125
zamienniki oleju:
Motorex fork oil 5W
Lepkość w +40°C: 22,6 mm²/s
Lepkość +100°C: 5,6 mm²/s
Idndeks lepkości: 200
Motul light/medium 7,5W
Lepkość w +40°C: 24 mm²/s
Lepkość +100°C: 4,9 mm²/s
Idndeks lepkości: 131
Lepszy byłby Motul Factory Line Medium 5W-10W ale już go niema w sprzedaży
TT600R
Pojemność lagi 615cc
ilość oleju w ladze: 160mm mierzone od górnej krawędzi na ściśniętej ladze bez sprężyny
tolerancja ilości oleju 150mm-170mm mierzone jak wyżej
Zalecany olej: Yamaha 01 fork oil (KYB)
właściwości:
Lepkość w +40°C: 15,6 mm²/s
Lepkość +100°C: 3,45 mm²/s
Idndeks lepkości: 150
(cholernie drogi, jakby wymieniać go zgodnie z rygorem ser. to lepiej postawić moto w garażu)
Zamienniki oleju:
Motorex fork oil 2,5W
Lepkość w +40°C: 15,1 mm²/s
Lepkość +100°C: 4,2 mm²/s
Idndeks lepkości: >200
Motul Very Light 2,5W
Lepkość w +40°C: 15 mm²/s
Lepkość +100°C: 3,5 mm²/s
Idndeks lepkości: 112
Najbliższa oryginałowi byłaby mieszanka motorex 2,5W i 5W w stosunku 90%-10%, lepkość takiego mixu w +40°C wynosi 15,7mm²/s
Przydatne linki:
http://www.peterverdone.com/archive/lowspeed.htm od Gacka
http://www.peterverdone.com/archive/fil ... 20oils.pdf podobna lista jak wyżej
http://lh4.ggpht.com/_2vhJAPm7CgU/S-Gc4 ... 20Oils.jpg charakterystyka olei Motorex
http://lh6.ggpht.com/_2vhJAPm7CgU/S-Gc5 ... 0Chart.jpg tabela mieszanie Motorexow celem uzyskania zadanych właściwości.
Wyszedł mi z tego trochę esej ale mam nadzieje, że komuś się przyda. Gdyby ktoś się natknął na jeszcze inne oleje dostępne u nas o charakterystyce zbliżonej do tych zalecanych przez producenta to wrzucajcie
