Fryzjer jak ci przyjdzie kiedyś do głowy podmianka pompy na wydajniejszą przy grubszym remoncie - to weź pod uwagę fakt ze wydajniejsza pompa coś co może wydawać usprawnieniem stanie się katastrofą dla podzespołów silnika .
W cieczach (a olej taką jest )podczas szybszego przepływu lubi występować zjawisko kawitacji , najlepiej wygoogluj sobie trochę na ten temat . Np: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kawitacja.
Może koledze mallory ,ta lektura rzuci światło na kwestię co mogło być przyczyną jego problemów z silnikiem po kapitalnym remoncie .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
Gacek cenna uwaga.Tylko,że jak to mówią """już po ptokach""
Któryś z poprzednich właścicieli już zamontował tę wydajniejszą pompę od modelu 3AJ w moim moto.Przynajmniej na tym pomarańczowym kole zębatym mam oznaczenie 3AJ.
Wydaje mi się ze tylko z numerów pompy mógłbyś taki fakt stwierdzić " wydajniejsze" pompy montowane były w nowszych modelach oprócz w/w prze ze mnie zmianach z smarowaniem skrzynki uległy zmianie przełożenia z silnika na kosz ( z którego obrotów nadawana jest prędkość pracy pompy ) .
Zauważ ze wskazania dla ciśnień dla tego układu dla nowszych wersji i starszych nie odbiegają parametrami .Jak ktoś zaadoptował nową pompę z starymi przełożeniami to faktycznie pompa będzie generowała większe ciśnienie na układzie i podpięty wężyk do komory filtra wywali mu wyższy poziom .Tylko luźno rozważając jak to w życiu bywa większe ciśnienie , napięcie - nie koniecznie musi oznaczać wzrost ilości czynnika na który ono wpływa .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
Wcześniej pisałem o różnicach w pompach olejowych do XT i jednak pamięć mnie zawiodła ale poprawiam pompa o oznaczeniu 5Y1 szerokość 4mm; 1VJ szerokość 6mm i 3AJ szerokość 8mm. Koła napędowe stosowane do tych pomp to 5Y1 i 3AJ i jak to w XT jest w zwyczaju często jest mieszanka np: w modelu 2KF jest pompa 1VJ ale koło może być 5Y1 jak i 3AJ sprawdzone wg oficjalnego katalogu części yamahy http://www.yamaha-motor.eu/pl/services/ ... index.aspx . Pompa 3AJ była stosowana od modelu 3AJ czyli od 1988 roku i wtedy jeszcze miała ona przełożenie pierwotne takie jak starsze modele czyli 74/31 ( 2,387 ) a dopiero później zmieniono na takie jak mają modele 3TB i późniejsze czyli 71/37 ( 2,088 ), dlatego uważam, że różnica prędkości nie ma tu znaczenia. Co do kawitacji to myślę, że jedyne miejsce w którym mogła by ona powstać to wirnik pompy i związane to jest z podciśnieniem które może powstać w niektórych obszarach wirnika ale to się raczej zdarzyć nie może bo cały układ przed tą sekcją pompy jest taki sam jak w starszych modelach. Natomiast za pompą prędkości przepływu nie będą zbyt duże zresztą można to sobie zaobserwować przy pracującym silniku i otwartym wlewie oleju w zbiorniku np: 2KF jak szybko wypływa olej. Ja sam też mam wydajniejszą pompę i jakoś nic się nie dzieje, na stronie http://www.xt600.de też można poczytać o obiegu smarowania, pompach oleju ich zamianach oraz są takie łopatologiczne szkice ilustrujące przepływ oleju w silniku. Na koniec kilka zdjęć pomp oleju 1VJ i3TB
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Czadi wszystko pięknie i ładnie jedna uwaga postaraj się zrozumieć na czym polega zjawisko kawitacji .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
Wiem i rozumiem na czym polega zjawisko kawitacji i dlatego uważam, że za pompą nie bardzo ma ono gdzie powstać poza tym przy pompach zębatych które nie są demonami wydajności też raczej o to trudno chyba na bardzo małych otworach lub wirniku pompy ale tak chyba yamaha nie spieprzyła tego. A dla tych co nie wiedzą co to kawitacja proszę:
Kawitacja – zjawisko fizyczne polegające na gwałtownej przemianie fazowej z fazy ciekłej w fazę gazową pod wpływem zmniejszenia ciśnienia. Jeżeli ciecz gwałtownie przyśpiesza zgodnie z zasadą zachowania energii, ciśnienie statyczne cieczy musi zmaleć. Dzieje się tak np. w wąskim otworze przelotowym zaworu albo na powierzchni śruby napędowej statku. Kawitacja występuje wyłącznie w cieczach.
Tak nie mam wątpliwości ze rozumiesz (ogarniasz temat ideologicznie - wiedzą ).Dla mnie temat jest UP nie mam ochoty na głębsze wywody .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
Gacek pamiętasz moje problemy, ale niedokładnie. Przy pierwszym nieudanym remoncie 34L zamontowałem pompę oryginał czyli mniej wydajną, zatarł się tłok - przy naprawie wykonano kolejny szlif, nowy tłok i zamontowano pompę od 3aj . Teraz jest wszystko OK od 3 tyś km. Co było przyczyną zatarcia tłoka? Nie wiadomo (najprawdopodobniej zły szlif).
Zatarcie tłoka z pompą miałoby coś wspólnego jeśli ta zassałaby cały oleum z bloku silnika do ramy/zbiornika, ale jakby po tym wyglądało łożyskowanie wałka rozrządu łatwo sobie wyobrazić
Co do zjawiska kawitacji kojarzę, że zachodzi w silnikach tylko w odniesieniu do układu chłodzenia cieczą W tym konkretnym przypadku nie bardzo widzę możliwość jego wystąpienia. Ale fizykiem nie jestem.
Zjawisko kawitacji to norma dla oleju nie tylko silnikowego -jak by nie występowało to jeździli byśmy do usranej śmierci na jednym oleju wymieniając tylko filtr który wyłapuje niestety tylko cząsteczki z mechanicznych zanieczyszczeń a tych z rozpadu oliwy niestety nie .Na oliwie silnika trudno jest organoleptycznie ewidentnie to wyłapać bo to długotrwały proces .
Jednak jak ktoś wnika to z łatwością wyłapie takie niuanse .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.