XT600Z 1989r brak iskry

Wszystko o tym motocyklu.
xt600
Czyścioch
Posty: 8
Rejestracja: 27 cze 2013, 08:31
Motocykl: XT 600

XT600Z 1989r brak iskry

Post autor: xt600 »

Przede wszystkim jako, iż jest to mój pierwszy post na tym forum, witam wszystkich serdecznie.
proszę o pomoc w rozwiązaniu usterki, braku iskry u Yamahy XT 600 Z 1989r


- generowane napięcie zmienne na przewodach z cewek zasilających moduł- przy pokręceniu rozrusznikiem elektrycznym wynosi 33-37V (pomiar między przewodami)

opór mierzony również miedzy tymi przewodami wynosi 146 Ohma


- zastanawiam mnie czy prawidłowo do modułu CDI z obwodu czujnika nóżki bocznej oraż dzwigni sprzęgła powinno dochodzić stałe napięcie 12 V (tak jest w moim przypadku)

rezystancja na przewodach z impulsatora:

black/yellow - blue/yellow 119,9 Ohma
black/yellow - green/white 121,1 Ohma


W instalacje wpięte są 2 przekaźniki, niestety nie posiadają one jakichkolwiek widocznych oznaczeń, a są mocno na obudowie sfatygowane, styki zaśniedziałe, moje pytanie - czy można je wymienić na standardowe przekaźniki 12v 30A ?


czy według Was do przewinięcia są cewki czy do wymiany jest moduł CDI ?
MAĆKO
Lubiący błoto
Posty: 87
Rejestracja: 23 lut 2013, 12:55

!

Post autor: MAĆKO »

Hej!
Mieżyłeś moze samą cewke i fajke? No i oczywiście czy świece sprawdzales:)
Pozdrawiam
Yan
Czyścioch
Posty: 2
Rejestracja: 19 lip 2013, 20:18
Motocykl: Yamaha XT 600 Z Tenere

Re: XT600Z 1989r brak iskry

Post autor: Yan »

Witam
Podczepiam się do tematu, tylko że problem jest u mnie trochę inny a mianowicie:
Po remoncie góry silnika i wrzuceniu go w ramę nie mogę odpalić swojej XT bo nie iskry na stałe pojawia się ona tylko jak przestaje kręcić rozrusznikiem, w momencie kręcenia nie ma a jak odpuszczam przycisk od rozrusznika to pojawia się iskra na chwile ale tylko jedna ale oczywiście jest to za mało żeby ją uruchomić, z pychu też nie chce odpalić. Przed cewką wysokiego napięcia jest to samo na sam koniec skacze prąd ale w momencie kręcenia go nie ma.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: XT600Z 1989r brak iskry

Post autor: ArturS »

Każdy pyta, dołączę się i ja :lol: Sprawa wygląda tak - chciałem zmienić łańcuch rozrządu, ale koło magnesowe nie chciało zejść, w związku z czym zmarnowałem 4 dni życia garażowego, w końcu koło odskoczyło po podgrzaniu palnikiem acetylenowym. W międzyczasie obudowa alternatora wraz z cewkami dyndała sobie obok. Po złożeniu iskry brak, choć przez krótką chwilę, po założeniu nowej irydowej świecy "coś" ujrzałem, ale na pewno nie była to iskra, jaką się widuje w normalnie działającym silniku. Ostatnia jazda motocyklem była jeszcze za czasów temperatur bardzo znośnych (ok +15), w tej chwili w garażu nastały temperatury niedalekie zera, co być może miało wpływ na... sam nie wiem co.

Modele porónawcze:
- XT600E 3TB '94 (wszystko ok)
- XT600Z 3AJ '90 (pacjent, brak iskry lub iskra bardzo słaba)
Temperatura powietrza +2st.C

Test 1
Rezystancja uzwojenia pierwotnego cewki WN, czyli zacisk (+) i (-) (dwa wejścia do cewki)
Serwisówka: 4 Ω ± 15% at 20°C (68°F)
3AJ - 0.5 Ω
3TB - 4.0 Ω

Rezystancja uzwojenia wtórnego cewki WN, czyli zacisk (+) na cewce i przewód WN (należy zdjąć fajkę)
Serwisówka: 13 kΩ ± 20% at 20°C (68°F)
3AJ - 4.27 kΩ
3TB - 12.41 kΩ

Wynik testu: cewka WN w 3AJ padnięta

Test 2
Rezystancja fajki WN
Serwisówka: 10 kΩ at 20°C (68°F)
3AJ - 5.93 kΩ
3TB - 11.90 kΩ

W 3AJ mam fajkę NGK XD05F (5kΩ), powinna być XD10F (10kΩ), ale człowiek się nie znał, to pakował to co już tam siedziało, nie wnikając w dane serwisowe. Nie wiem jaki to ma wpływ na cokolwiek, ważne że jest z rezystorem, ale jednak kwalifikuje się do wymiany.

Test 3
Czujnik położenia wału (pick-up coil)
Serwisówka:
a.) 230 Ω ± 20% przy 20°C niebiesko/żółty i zielono/biały
b.) 90-130 Ω przy 20°C czarno/żółty - niebiesko/żółty
c.) 90-130 Ω przy 20°C czarno/żółty - zielono/biały
3AJ:
a.) 219 Ω
b.) 119 Ω
c.) 119 Ω
Test OK
3TB:
a.) 216 Ω
b i c nie występują (brak przewodu czarno/żółtego)

Dodatkowe pomiary:
240Ω - rezystancja pomiędzy czerwonym a brązowym wychodzącymi z alternatora (serisówka:160-240 Ω przy 20°C)
23V - napięcie zmienne pomiędzy czerwonym a brązowym wychodzącymi z alternatora podczas kręcenia rozrusznikiem (świeca wykręcona), ale nie znalazłem jakie powinno być przy jakich obrotach (i tam mi obrotomierz nie działa)
Sprawdzone działanie czujnika sprzęgła i stacyjki+wyłącznika przy kierownicy - wygląda, że ok.
Na pomarańczowym przewodzie (+) dochodzącym do cewki WN podczas kręcenia rozrusznikiem pojawia się napięcie nie przekraczające 2.5V - to raczej za mało. Teraz sobie uświadomiłem, że mogłem sprawdzić czy takie same napięcie pojawia się na wyjściu z modułu CDI - zmierzę za kilka godzin.
Nie wiem jak powinna się zmieniać oporność na przewodach czujnika położenia wału (niebiesko/żółty <> zielono/biały) podczas kręcenia kołem magnesowym, ale zarówno w 3AJ jak i 3TB wygląda to podobnie - w którymś momencie, zapewne przy zbliżeniu się wypustki na kole, oporność znacząco spada (do ok 100Ω).

Wnioski
Cewka na pewno do wymiany. Moduł CDI również może być walnięty. Po założeniu cewki z 3TB nadal iskry brak.

Jakieś pomysły?
Awatar użytkownika
terenowiecc
Administrator
Posty: 1734
Rejestracja: 24 gru 2009, 10:19
Motocykl: LC4
Lokalizacja: LCH

Re: XT600Z 1989r brak iskry

Post autor: terenowiecc »

A cewka z 3TB jest na pewno kompatybilna z tą z 3AJ?
Wiem, że przekładając silnik z 3TB musiałem przełożyć też cewkę, tak wyczytałem na niemieckiej stronce a ja słaby elektryk jestem... :niewiem:
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: XT600Z 1989r brak iskry

Post autor: ArturS »

Cewka WN raczej może zostać z 3TB, ale cewka alternatora jest już inna. W 3TB moduł zasilany jest z akumulatora, w 3AJ z alternatora (osobne dwie cewki)
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: XT600Z 1989r brak iskry

Post autor: Gacek »

ArturS - świetna lekcja dla nieobeznanych - szukania przyczyn konsekwentnego badania i wyciągania prawidłowych wniosków 8-).
Zapytam na marginesie (nie miałem prawie nigdy problemow z zapłonem dla tego nie jestem na bieżąco ) czy cewka wysokiego napięcia a raczej jej uzwojenia nie są zmasowane przez przykręcanie do ramy ? Sorry za banalne pytanie :roll: (ale coś mi się obija takiego po głowie) :?
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: XT600Z 1989r brak iskry

Post autor: ArturS »

W 3TB cewka wygląda na zmasowaną mimo doprowadzonego minusa czarnym przewodem - solidna blacha przykręcana do blachy, a do niej z dwóch stron cewka przykręcona elementem w niej zatopionym. W 3AJ cewka WN jest znowu solidnie odizolowana - żadnego elementu możliwego do zmasowania, w dodatku montaż na gumie zakładanej na uchwyt w ramie. Zapewne ma to związek z tym, że moduł w 3TB zasilany jest z akumulatora, czyli im lepsza masa, tym lepiej, a w 3AJ z osobnych dwóch cewek alternatora. Hmm... no i właśnie tutaj może mieć znaczenie to o czym wspomniał terenowiecc, czyli że przy wymianie silnika z 3TB do 1VJ/3AJ cewka WN musi również być wymieniona (lub inaczej, pozostawiona z 1VJ/3AJ).
Dzisiaj jeszcze raz wszystko przejrzę, ale od innej strony, tj. od strony stacyjki i wszelkich czujników. Wieczorem podjadę też po cewki WN z chińskich nocników - tam również są izolowane i zasilane z alternatora.
dzekson
Po kostki w błocie
Posty: 254
Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
Lokalizacja: Rzrszów

Re: XT600Z 1989r brak iskry

Post autor: dzekson »

Cewka zapłonowa z 3AJ jest pod moduł CDI i nie może być zamieniona pod model 3TB z modułem TCI.
Wydaje mi sie jednak, że rezystancje cewki od 3AJ masz OK (nigdy nie mierzyłem w tak niskiej temperaturze to na 100% pewny nie jestem)
Jednak może ona być uszkodzona wysokonapięciowo i zwykły pomiar DC nic nie pokaże podejrzanego.
Podstaw tanią cewkę od skuterka jak piszesz, to się okaże co dolega układowi.
Możesz też podstawić moduł CDI jakiś chiński i też powinien dać iskrę gdy cewka okaże się sprawna.

Moje rady:
- nie podłączamy cewki z 3AJ pod moduł z 3TB bo może się on upalić
(na odwrót nic się nie stanie ale też nie będzie to działało)
- nie uruchamiamy CDI gdy nie ma dołączonej cewki zapłonowej - moduł też się upali

Piszesz o zasilaniu modułu w 3AJ z "dwóch osobnych cewek" - co masz na myśli?

Co do zmasownienia cewki od 3TB to jest to masa ekranu przeciwzakłóceniowego.
W 3AJ izolowano cewkę od ramy ze zwględu na dużo wyższe napięcia na pierwotnym (200 V) i wtórnym (20 kV) uzwojeniu cewki
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: XT600Z 1989r brak iskry

Post autor: ArturS »

dzekson pisze: Piszesz o zasilaniu modułu w 3AJ z "dwóch osobnych cewek" - co masz na myśli?
Mam na myśli dwa uzwojenia (nie wiem jak to nazwać) z kilkunastu umieszczonych na statorze.
ODPOWIEDZ