Strona 1 z 4

XT600Z 1989r brak iskry

: 27 cze 2013, 09:05
autor: xt600
Przede wszystkim jako, iż jest to mój pierwszy post na tym forum, witam wszystkich serdecznie.
proszę o pomoc w rozwiązaniu usterki, braku iskry u Yamahy XT 600 Z 1989r


- generowane napięcie zmienne na przewodach z cewek zasilających moduł- przy pokręceniu rozrusznikiem elektrycznym wynosi 33-37V (pomiar między przewodami)

opór mierzony również miedzy tymi przewodami wynosi 146 Ohma


- zastanawiam mnie czy prawidłowo do modułu CDI z obwodu czujnika nóżki bocznej oraż dzwigni sprzęgła powinno dochodzić stałe napięcie 12 V (tak jest w moim przypadku)

rezystancja na przewodach z impulsatora:

black/yellow - blue/yellow 119,9 Ohma
black/yellow - green/white 121,1 Ohma


W instalacje wpięte są 2 przekaźniki, niestety nie posiadają one jakichkolwiek widocznych oznaczeń, a są mocno na obudowie sfatygowane, styki zaśniedziałe, moje pytanie - czy można je wymienić na standardowe przekaźniki 12v 30A ?


czy według Was do przewinięcia są cewki czy do wymiany jest moduł CDI ?

!

: 27 cze 2013, 16:58
autor: MAĆKO
Hej!
Mieżyłeś moze samą cewke i fajke? No i oczywiście czy świece sprawdzales:)
Pozdrawiam

Re: XT600Z 1989r brak iskry

: 26 lip 2013, 12:27
autor: Yan
Witam
Podczepiam się do tematu, tylko że problem jest u mnie trochę inny a mianowicie:
Po remoncie góry silnika i wrzuceniu go w ramę nie mogę odpalić swojej XT bo nie iskry na stałe pojawia się ona tylko jak przestaje kręcić rozrusznikiem, w momencie kręcenia nie ma a jak odpuszczam przycisk od rozrusznika to pojawia się iskra na chwile ale tylko jedna ale oczywiście jest to za mało żeby ją uruchomić, z pychu też nie chce odpalić. Przed cewką wysokiego napięcia jest to samo na sam koniec skacze prąd ale w momencie kręcenia go nie ma.
Pozdrawiam

Re: XT600Z 1989r brak iskry

: 31 sty 2014, 08:27
autor: ArturS
Każdy pyta, dołączę się i ja :lol: Sprawa wygląda tak - chciałem zmienić łańcuch rozrządu, ale koło magnesowe nie chciało zejść, w związku z czym zmarnowałem 4 dni życia garażowego, w końcu koło odskoczyło po podgrzaniu palnikiem acetylenowym. W międzyczasie obudowa alternatora wraz z cewkami dyndała sobie obok. Po złożeniu iskry brak, choć przez krótką chwilę, po założeniu nowej irydowej świecy "coś" ujrzałem, ale na pewno nie była to iskra, jaką się widuje w normalnie działającym silniku. Ostatnia jazda motocyklem była jeszcze za czasów temperatur bardzo znośnych (ok +15), w tej chwili w garażu nastały temperatury niedalekie zera, co być może miało wpływ na... sam nie wiem co.

Modele porónawcze:
- XT600E 3TB '94 (wszystko ok)
- XT600Z 3AJ '90 (pacjent, brak iskry lub iskra bardzo słaba)
Temperatura powietrza +2st.C

Test 1
Rezystancja uzwojenia pierwotnego cewki WN, czyli zacisk (+) i (-) (dwa wejścia do cewki)
Serwisówka: 4 Ω ± 15% at 20°C (68°F)
3AJ - 0.5 Ω
3TB - 4.0 Ω

Rezystancja uzwojenia wtórnego cewki WN, czyli zacisk (+) na cewce i przewód WN (należy zdjąć fajkę)
Serwisówka: 13 kΩ ± 20% at 20°C (68°F)
3AJ - 4.27 kΩ
3TB - 12.41 kΩ

Wynik testu: cewka WN w 3AJ padnięta

Test 2
Rezystancja fajki WN
Serwisówka: 10 kΩ at 20°C (68°F)
3AJ - 5.93 kΩ
3TB - 11.90 kΩ

W 3AJ mam fajkę NGK XD05F (5kΩ), powinna być XD10F (10kΩ), ale człowiek się nie znał, to pakował to co już tam siedziało, nie wnikając w dane serwisowe. Nie wiem jaki to ma wpływ na cokolwiek, ważne że jest z rezystorem, ale jednak kwalifikuje się do wymiany.

Test 3
Czujnik położenia wału (pick-up coil)
Serwisówka:
a.) 230 Ω ± 20% przy 20°C niebiesko/żółty i zielono/biały
b.) 90-130 Ω przy 20°C czarno/żółty - niebiesko/żółty
c.) 90-130 Ω przy 20°C czarno/żółty - zielono/biały
3AJ:
a.) 219 Ω
b.) 119 Ω
c.) 119 Ω
Test OK
3TB:
a.) 216 Ω
b i c nie występują (brak przewodu czarno/żółtego)

Dodatkowe pomiary:
240Ω - rezystancja pomiędzy czerwonym a brązowym wychodzącymi z alternatora (serisówka:160-240 Ω przy 20°C)
23V - napięcie zmienne pomiędzy czerwonym a brązowym wychodzącymi z alternatora podczas kręcenia rozrusznikiem (świeca wykręcona), ale nie znalazłem jakie powinno być przy jakich obrotach (i tam mi obrotomierz nie działa)
Sprawdzone działanie czujnika sprzęgła i stacyjki+wyłącznika przy kierownicy - wygląda, że ok.
Na pomarańczowym przewodzie (+) dochodzącym do cewki WN podczas kręcenia rozrusznikiem pojawia się napięcie nie przekraczające 2.5V - to raczej za mało. Teraz sobie uświadomiłem, że mogłem sprawdzić czy takie same napięcie pojawia się na wyjściu z modułu CDI - zmierzę za kilka godzin.
Nie wiem jak powinna się zmieniać oporność na przewodach czujnika położenia wału (niebiesko/żółty <> zielono/biały) podczas kręcenia kołem magnesowym, ale zarówno w 3AJ jak i 3TB wygląda to podobnie - w którymś momencie, zapewne przy zbliżeniu się wypustki na kole, oporność znacząco spada (do ok 100Ω).

Wnioski
Cewka na pewno do wymiany. Moduł CDI również może być walnięty. Po założeniu cewki z 3TB nadal iskry brak.

Jakieś pomysły?

Re: XT600Z 1989r brak iskry

: 31 sty 2014, 08:43
autor: terenowiecc
A cewka z 3TB jest na pewno kompatybilna z tą z 3AJ?
Wiem, że przekładając silnik z 3TB musiałem przełożyć też cewkę, tak wyczytałem na niemieckiej stronce a ja słaby elektryk jestem... :niewiem:

Re: XT600Z 1989r brak iskry

: 31 sty 2014, 12:24
autor: ArturS
Cewka WN raczej może zostać z 3TB, ale cewka alternatora jest już inna. W 3TB moduł zasilany jest z akumulatora, w 3AJ z alternatora (osobne dwie cewki)

Re: XT600Z 1989r brak iskry

: 31 sty 2014, 16:35
autor: Gacek
ArturS - świetna lekcja dla nieobeznanych - szukania przyczyn konsekwentnego badania i wyciągania prawidłowych wniosków 8-).
Zapytam na marginesie (nie miałem prawie nigdy problemow z zapłonem dla tego nie jestem na bieżąco ) czy cewka wysokiego napięcia a raczej jej uzwojenia nie są zmasowane przez przykręcanie do ramy ? Sorry za banalne pytanie :roll: (ale coś mi się obija takiego po głowie) :?

Re: XT600Z 1989r brak iskry

: 31 sty 2014, 16:40
autor: ArturS
W 3TB cewka wygląda na zmasowaną mimo doprowadzonego minusa czarnym przewodem - solidna blacha przykręcana do blachy, a do niej z dwóch stron cewka przykręcona elementem w niej zatopionym. W 3AJ cewka WN jest znowu solidnie odizolowana - żadnego elementu możliwego do zmasowania, w dodatku montaż na gumie zakładanej na uchwyt w ramie. Zapewne ma to związek z tym, że moduł w 3TB zasilany jest z akumulatora, czyli im lepsza masa, tym lepiej, a w 3AJ z osobnych dwóch cewek alternatora. Hmm... no i właśnie tutaj może mieć znaczenie to o czym wspomniał terenowiecc, czyli że przy wymianie silnika z 3TB do 1VJ/3AJ cewka WN musi również być wymieniona (lub inaczej, pozostawiona z 1VJ/3AJ).
Dzisiaj jeszcze raz wszystko przejrzę, ale od innej strony, tj. od strony stacyjki i wszelkich czujników. Wieczorem podjadę też po cewki WN z chińskich nocników - tam również są izolowane i zasilane z alternatora.

Re: XT600Z 1989r brak iskry

: 31 sty 2014, 17:50
autor: dzekson
Cewka zapłonowa z 3AJ jest pod moduł CDI i nie może być zamieniona pod model 3TB z modułem TCI.
Wydaje mi sie jednak, że rezystancje cewki od 3AJ masz OK (nigdy nie mierzyłem w tak niskiej temperaturze to na 100% pewny nie jestem)
Jednak może ona być uszkodzona wysokonapięciowo i zwykły pomiar DC nic nie pokaże podejrzanego.
Podstaw tanią cewkę od skuterka jak piszesz, to się okaże co dolega układowi.
Możesz też podstawić moduł CDI jakiś chiński i też powinien dać iskrę gdy cewka okaże się sprawna.

Moje rady:
- nie podłączamy cewki z 3AJ pod moduł z 3TB bo może się on upalić
(na odwrót nic się nie stanie ale też nie będzie to działało)
- nie uruchamiamy CDI gdy nie ma dołączonej cewki zapłonowej - moduł też się upali

Piszesz o zasilaniu modułu w 3AJ z "dwóch osobnych cewek" - co masz na myśli?

Co do zmasownienia cewki od 3TB to jest to masa ekranu przeciwzakłóceniowego.
W 3AJ izolowano cewkę od ramy ze zwględu na dużo wyższe napięcia na pierwotnym (200 V) i wtórnym (20 kV) uzwojeniu cewki

Re: XT600Z 1989r brak iskry

: 31 sty 2014, 18:18
autor: ArturS
dzekson pisze: Piszesz o zasilaniu modułu w 3AJ z "dwóch osobnych cewek" - co masz na myśli?
Mam na myśli dwa uzwojenia (nie wiem jak to nazwać) z kilkunastu umieszczonych na statorze.