Dorobienie klasycznego obrotomierza
-
- Lubiący błoto
- Posty: 23
- Rejestracja: 19 kwie 2014, 12:40
- Motocykl: Yamaha xt 125
Dorobienie klasycznego obrotomierza
Witam, niedawno kupiłem swój pierwszy motocykl, Yamahe xt 125 z 2005 roku. W motocyklu mam elektroniczny obrotomierz
(pasek lub cyfrowe wyświetlanie) co mnie bardzo drażni i teraz mam do Was pytanie, czy jest możliwość dorobienia do tego modelu klasycznego wskazówkowego obrotomierza? Proszę o pomoc. Pozdrawiam
(pasek lub cyfrowe wyświetlanie) co mnie bardzo drażni i teraz mam do Was pytanie, czy jest możliwość dorobienia do tego modelu klasycznego wskazówkowego obrotomierza? Proszę o pomoc. Pozdrawiam
-
- Po kostki w błocie
- Posty: 254
- Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
- Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
- Lokalizacja: Rzrszów
Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza
Do każdego silnika da się dorobić obrotomierz, to tylko sprawa wiedzy, kasy i determinacji.
Obrotomierz analogowy - ze wskazówką sterowany elektroniką to wyzwanie, sam się za to zabieram...
Czy chcesz wstawić jakiś akcesoryjny gotowy czy nastawiasz się na przystosowanie
dowolnego np. z innego motocykla, to musisz wiedzieć najpierw jaki sygnał sterujący masz dostępny
w XT125 do sterowania istniejącym już obrotomierzem.
Tu żaden przypadek nie będzie prosty. Problemem będzie skalowanie bo te gotowe obrotomierze mają swój wbudowany
przetwornik częstotliwość-napięcie o konkretnych parametrach.
W każdym razie - sygnał bierzesz z jednego z dostępnych :
- czujnika położenia wału (cewka pick-up, hallotron)
- wyjścia modułu do cewki zapłonowej
- z przewodu WN
- z jednej z faz alternatora
Wszystko zależy jednak od tego na jaki obrotomierz się zdecydujesz.
Generalnie są stosowane w nich trzy rodzaje napędu wskazówki:
1. logometr
2. silnik krokowy
3. ustrój megnetoelektryczny
Co do 1. i 2. to są trudne do rozpracownia bo ich sterowaniem zajmuje się programowany mikrokontroler
albo bardzo wyspecjalizowane układy scalone bardzo trudne do opisu. Zaletą jest stabilność mechaniczna
wskazówki
Tylko 3. można dość łatwo dostosować do własnych oczekiwań. Wada to wrażliwy ustrój.
Jeśli nastawiasz się na łatwiznę w stylu: kupić gotowy obrotomierz i wpiąc go w instalację to niestety ale na 99,9 % będzie porażka
Obrotomierz analogowy - ze wskazówką sterowany elektroniką to wyzwanie, sam się za to zabieram...
Czy chcesz wstawić jakiś akcesoryjny gotowy czy nastawiasz się na przystosowanie
dowolnego np. z innego motocykla, to musisz wiedzieć najpierw jaki sygnał sterujący masz dostępny
w XT125 do sterowania istniejącym już obrotomierzem.
Tu żaden przypadek nie będzie prosty. Problemem będzie skalowanie bo te gotowe obrotomierze mają swój wbudowany
przetwornik częstotliwość-napięcie o konkretnych parametrach.
W każdym razie - sygnał bierzesz z jednego z dostępnych :
- czujnika położenia wału (cewka pick-up, hallotron)
- wyjścia modułu do cewki zapłonowej
- z przewodu WN
- z jednej z faz alternatora
Wszystko zależy jednak od tego na jaki obrotomierz się zdecydujesz.
Generalnie są stosowane w nich trzy rodzaje napędu wskazówki:
1. logometr
2. silnik krokowy
3. ustrój megnetoelektryczny
Co do 1. i 2. to są trudne do rozpracownia bo ich sterowaniem zajmuje się programowany mikrokontroler
albo bardzo wyspecjalizowane układy scalone bardzo trudne do opisu. Zaletą jest stabilność mechaniczna
wskazówki
Tylko 3. można dość łatwo dostosować do własnych oczekiwań. Wada to wrażliwy ustrój.
Jeśli nastawiasz się na łatwiznę w stylu: kupić gotowy obrotomierz i wpiąc go w instalację to niestety ale na 99,9 % będzie porażka
- Magic
- Po kostki w błocie
- Posty: 496
- Rejestracja: 24 sty 2011, 13:24
- Motocykl: XT 600 E 1998
- Lokalizacja: Poznań/Turek
Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza
W swojej pracy inżynierskiej będę przedstawiał elektroniczny kokpit motocykla. Zbudowanie elektronicznego obrotomierza/prędkościomierza wcale nie musi być takie trudne dla osoby znającej podstawy elektroniki. Jednakże trzeba zbudować układ sterowania i zdobyć element wykonawczy. Osobiście polecam rozebrać jakieś liczniki samochodowe i wyciągnąć z nich silniki krokowe z przekładnia i ograniczeniem. 2 fazowy silnik krokowy jest łatwy do sterowania przez gotowe układy Allegro. Można też zastosować też tzw Air-Core gauge, nie wiem jak to się fachowo nazywa w języku polskim, ale google wszystko podpowie. Tego typu element wykonawczy łatwo dostosujemy do układu CS-8190.
- Gacek
- Prawdziwy Endurzysta
- Posty: 4299
- Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
- Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
- Lokalizacja: SB
Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza
Zestaw z starego fiata 125 na cewkę to chyba najprostsza opcja dla wzrokowców 

אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
-
- Po kostki w błocie
- Posty: 254
- Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
- Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
- Lokalizacja: Rzrszów
Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza
Właśnie o ten "element wykonawczy" cały problem się rozgrywa,,,
Jest w większości kokpitów zegarów samochodów. Jednak sterowanie nim to już nie takie proste.
Mam na myśli air-core guage. To po naszemu ustrój ilorazowy. Nowego układu CS-8190, podobnie
jak innych air-core driver'ów nie kupisz w PL, pozostaje szrot i wyluty.
Alternatywą jest własny mikrokontroler np. atmega + kod bo fizyka i wzory ustojstwa są dość jasne.
A co do silnika krokowego w zegarach to jest słabo rozpowszechniony i przez to trudniej dostępny.
I kombinowanie z sterownikiem z allegro to już wychodzi za drogo wg mnie.
Jest w większości kokpitów zegarów samochodów. Jednak sterowanie nim to już nie takie proste.
Mam na myśli air-core guage. To po naszemu ustrój ilorazowy. Nowego układu CS-8190, podobnie
jak innych air-core driver'ów nie kupisz w PL, pozostaje szrot i wyluty.
Alternatywą jest własny mikrokontroler np. atmega + kod bo fizyka i wzory ustojstwa są dość jasne.
A co do silnika krokowego w zegarach to jest słabo rozpowszechniony i przez to trudniej dostępny.
I kombinowanie z sterownikiem z allegro to już wychodzi za drogo wg mnie.
-
- Lubiący błoto
- Posty: 23
- Rejestracja: 19 kwie 2014, 12:40
- Motocykl: Yamaha xt 125
Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza
Hoho, widzę, że to bardziej złożona sprawa niż myślałem. Zorientuje się jakie będą koszty takiej akcji i spróbuję coś pokombinować, dziękuję za rady.
- ArturS
- Prawdziwy Endurzysta
- Posty: 2258
- Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
- Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
- Lokalizacja: Łaziska Górne
- Kontakt:
Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza
Obrotomierz z fiata nie przypasi. Będzie wskazywał połowę faktycznych obrotów. Mam taki, testowałem 

-
- Lubiący błoto
- Posty: 23
- Rejestracja: 19 kwie 2014, 12:40
- Motocykl: Yamaha xt 125
Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza
To w takim razie od czego pasowałby obrotomierz ?
-
- Po kostki w błocie
- Posty: 254
- Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
- Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
- Lokalizacja: Rzrszów
Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza
tak 1:1 to od niczego nie przypasi
i nikt też nie poda Tobie gotowego rozwiązania bo takiego na razie brak
Ale prace w toku,,,
i nikt też nie poda Tobie gotowego rozwiązania bo takiego na razie brak
Ale prace w toku,,,
-
- Po kostki w błocie
- Posty: 257
- Rejestracja: 26 sie 2013, 10:01
- Motocykl: xt600
Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza
Ja bym szukał od innych moto (singli) . Przypomniełem sobie że znajomy aplikował obrotomierz z jednego moto do innego i też był ten problem z obrotami ,niepamiętam czy zawyżone czy zaniżone bo było to wiele lat temu ale po jakiejś modernizacji było ok tak więc powinno dać się to obejść 
