Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

Forum dotyczące problemów technicznych związanych z jednostką napędową i układem zasilania w XT
Awatar użytkownika
fakir
Po kostki w błocie
Posty: 314
Rejestracja: 03 wrz 2014, 10:15
Motocykl: VFR750 & XT600 1VJ
Lokalizacja: Poznań

Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

Post autor: fakir »

Cześć, drogą kupna nabyłem Yamahę XT600 1VJ z silnikiem do remontu,
okazało się że mostki wałków są zatarte, porobiłem parę fotek.
Co o tym sądzicie? Da radę to zregenerować, ew. wstawić panewki?
https://plus.google.com/photos/10145449 ... 1937?hl=PL

Uszczelka pod głowicą była klejona na sylikon :shock:
objaw był taki że coś stukało w silniku i strasznie pocił się olejem, jeden z oringów pod głowicą był pęknięty.

Na dniach rozkręcam resztę silnika, chciałbym przejrzeć go dogłębnie.
Widać że na gładzi cylindra zachowały się jeszcze ślady po honowaniu, zwłaszcza po bokach tłoka (prawo, lewo)
przód, tył jest pokryty pionowymi rysami, są one bardzo delikatnie wyczuwalne pod palcem.
Yamaha XJ600N
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré
qpa
Po ośki w błocie
Posty: 888
Rejestracja: 12 lis 2010, 18:31

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

Post autor: qpa »

Moim zdaniem szukaj innej sprawnej głowicy - około 400 pln, szkoda kasy i czasu na regeneracje.
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

Post autor: ArturS »

j/w, czyli szukaj głowicy i jeśli nie masz, do od razu nabądź klucz dynamometryczny na niskie momenty, bo często przykręcanie "na czuja" daje taki wynik :facepalm: Ale patrząc na przytarte krzywki myślę, że ktoś jeździł bez oleju (w XT trzeba się postarać) lub używał silikonu w tak dużej ilości, że zapchany jest smok i po prostu olej nie docierał gdzie trzeba. Zrób dokładna rewizję silnika, bo może się okazać, że jego odratowanie jest nieopłacalne.
Awatar użytkownika
fakir
Po kostki w błocie
Posty: 314
Rejestracja: 03 wrz 2014, 10:15
Motocykl: VFR750 & XT600 1VJ
Lokalizacja: Poznań

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

Post autor: fakir »

Czy do silnika 1VJ podejdzie głowica od innej wersji? Czy musi być 1VJ?
Yamaha XJ600N
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

Post autor: ArturS »

fakir pisze:Czy do silnika 1VJ podejdzie głowica od innej wersji? Czy musi być 1VJ?
Sprawdź po numerach części na megazip.ru
qpa
Po ośki w błocie
Posty: 888
Rejestracja: 12 lis 2010, 18:31

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

Post autor: qpa »

podejdzie 34L, lepiej szukać całej góry od 2kf w sensie cylinder i głowcia
Awatar użytkownika
fakir
Po kostki w błocie
Posty: 314
Rejestracja: 03 wrz 2014, 10:15
Motocykl: VFR750 & XT600 1VJ
Lokalizacja: Poznań

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

Post autor: fakir »

A czy od wersji 3TB podejdzie?
Co z dołem silnika? Czy zakład regeneracji głowic i cylindrów potrafi stwierdzić czy dany cylinder wymaga szlifu tylko po oględzinach i pomiarach samej tulei cylindra i tłoka?

Czy szlif cylindra jest jednoznaczny z założeniem nadwymiarowego tłoka? Czy może wystarczy dorobić pierścienie pod ten wymiar?
Yamaha XJ600N
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

Post autor: ArturS »

:facepalm:
Jeszcze raz.
1. http://www.megazip.ru
2. Szukasz swojego modelu.
3. Kopiujesz numer części, w tym przypadku cyinder+głowica to 1VJ-11101-01-00
4. Wklejasz ten numer w wyszukiwarkę megazip
5. Otrzymujesz odpowiedź w jakich modelach były takie same: 1VJ, 1VK, 2KF, 2NF, 2RW (wynikło z wyboru 1VJ '86)

Wersja 3TB do '95 pozwala na zaadaptowanie całego silnika do 1VJ. Wystarczy przełożyć lewy dekiel z uzwojeniem i magnetem lub zmienić w 1VJ wiązkę i moduł (wiązkę można zrobić samemu, bo to kilka przewodów). Ponieważ zmienią się wówczas przełożenia skrzyni wymienić trzeba będzie również zębatki.

Szlif cylindra = tłok nadwymiarowy. O potrzebie szlifu dowiesz się z pomiarów, które dostępne są w serwisówce. Tłok i cylinder to mała cząstka tego, co może Cie czekać w tak wiekowym silniku, który już komuś udało się zarżnąć. Mogą być zjedzone tryby w skrzyni, korba może mieć luzy, wieloklin na wałku zdawczym (gruby, starego typu) może być wybity i w niedalekiej przyszłości rokować ścięciem, co oznacza rozbiórkę silnika itd itd.

Koszt naprawy w najlepszym wypadku: szlif, honowanie, nowe tłoczysko, olej na docieranie i docelowy, filtry, regeneracja głowicy (zakładam, że nic tam nie trzeba będzie robić prócz poprawek na zaworach), uszczelki top-end => 900zł wzwyż + robocizna. Później można dokładać w zależności od potrzeb - nowa korba, nowy tryb(y) skrzyni, kosz sprzęgłowy, łańcuch rozrządu itd - bez problemu można dobić do 2000PLN trzymając się budżetowego remontu.

Ja bym zrobił tak - silnik na stół w drobny mak -> weryfikacja -> decyzja.
Tłok + korba - można przeboleć. Coś więcej i szybko można przebić kwotę zakupu silnika z gwarancją rozruchową, który montujemy, odpalamy, sprawdzamy kompresję i po kłopocie (lub oddajemy).
Awatar użytkownika
fakir
Po kostki w błocie
Posty: 314
Rejestracja: 03 wrz 2014, 10:15
Motocykl: VFR750 & XT600 1VJ
Lokalizacja: Poznań

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

Post autor: fakir »

Ok dzięki za rady, święta idą to będzie czas na rozbiórkę silnika.
Szukałem na forum serwisówki do mojego modelu, znalazłem tylko po niemiecku.
Czy są dostępne serwisówki po angielsku?
Yamaha XJ600N
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré
Awatar użytkownika
fakir
Po kostki w błocie
Posty: 314
Rejestracja: 03 wrz 2014, 10:15
Motocykl: VFR750 & XT600 1VJ
Lokalizacja: Poznań

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

Post autor: fakir »

Dziś ściągnąłem cylinder wraz z tłokiem
https://plus.google.com/photos/10145449 ... 4365004385
na tłoku wyraźne rysy, po za tym na bloku jest wybite oznaczenie 2KF więc wnioskuje że silnik to składak.
na korbie nie ma luzów promieniowych, są delikatne luzy jeśli ruszam korbą na boki.


raczej nie obędzie się bez szlifu cylindra, co o tym sądzicie?
Yamaha XJ600N
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré
ODPOWIEDZ