zatarcie xt 600

Forum dotyczące problemów technicznych związanych z jednostką napędową i układem zasilania w XT
trololo
Czyścioch
Posty: 13
Rejestracja: 21 mar 2015, 15:46

zatarcie xt 600

Post autor: trololo »

witam.
mam xt 600 3tb po zatarciu silnika.
Jest do wymiany głowica z wałem rozrządu, tak twierdzi typek co siedzi w temacie, mówi żebym szukał nowej, ale używanej, a nasuwa się pytanie czy opłacałoby się coś takiego regenerować i czy w ogóle jest możliwość po zatarciu?

Jakiej głowicy mam szukać , znalazłem np. z modelu 2 KF, ja mam model xt 600 3tb z 95 roku i ogólnie ma to jakiś wpływ na ewentualny wzrost/spadek mocy , pobór paliwa itd. ??
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: zatarcie xt 600

Post autor: ArturS »

Remont silnika, w którym robi się górę i dół, tj. szlif, nowe tłoczysko, przekucie wału, wymiana łożysk i wszystkich uszczelek, to koszt 2-2.5tys.pln. Jeśli masz do do wymiany głowicę, to spokojnie dojdzie do 3tys.pln. Oczywiście bez kosztów robocizny. Do tego mogą dojść kolejne kwiatki typu zatarte ślizgi łańcucha rozrządu, uszkodzone koła zębate skrzyni itd. Krótko mówiąc - szukaj "nowego" pieca. Za 1000-1500zł można wyrwać silnik z ostatnich roczników.
Części ze starego silnika sprzedasz za kilka groszy. Na pewno łatwo pójdzie sprzedaż takich części jak:
- sprzęgiełko rozrusznika 150-300zł
- tryby skrzyni (jeśli całe)
- pokrywy silnika
- stator 80-150zł

Lepszego rozwiązania nie widzę. Ja wiem, że jak sam zrobisz wszystko od nowa, to będzie the best, bo "wiem czym jeżdżę", ale z doświadczenia wiem ile przy tym idzie kasy i czasu. A że nie jest to jakiś cudowny zabytek, który warto tak odrestaurować, części jest do niego całe mnóstwo, to lepiej się nie grzebać w gównie.
trololo
Czyścioch
Posty: 13
Rejestracja: 21 mar 2015, 15:46

Re: zatarcie xt 600

Post autor: trololo »

znaczy gwoli ścisłości osobiście jestem laikiem i nie zajmuję się tym, robi mi to mój bardzo dobry znajomy, który ma wobec mnie dług i nie liczy sobie właśnie za ,,robociznę'' z tym że ja muszę szukać części, bo typ nie ma czasu, ewentualnie może wziąć nowe, co powiedział, że przekroczy dużo wartość całego motocykla.
Zrobił mi rozpiskę czego potrzebuję, robi górną część silnika ;
-tłok
-cylinder
-głowica z wałem rozrządu

i tu znalazlem glowicę, ponoc w dobrym stanie, typ moze zrobic zdjecia na zyczenie i przeslac mechanikowi, żeby ocenil, podaję LINKA nie liczy sobie dużo za to, tylko nie zapytalem jeszcze czy cena samej głowicy czy wlasnie z wałem.
Czy lepiej po prostu wziąć kompletny silnik, no własnie, to co przedstawia link powyżej jest kompletne ? Ale to jest do modelu 2KF, ja mam 3TB E, czy to bedzie pasować?
i mam też pytanie odnośnie mocy, bo przeciez niektóre XT 600 mają 33 konie, niektóre 44 (jak moja). Czyli co dowiadywać się ile to ma koni ?
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: zatarcie xt 600

Post autor: ArturS »

Masz jakieś foty tego 3TB? Rocznik 95 może się trafić już nowszego typu, który najłatwiej rozpoznać po tym, że dźwignia wysprzęglika wychodzi z prawej pokrywy, a starszego typu jest w wewnętrznym karterze. Co do 2KF, to też można dumać, bo ostatnie roczniki mają już silnik podobny jak w 3TB, a pierwsze mają jeszcze skrzynię starego typu o sporo krótszych przełożeniach (to samo dotyczy modelu 3AJ). W 3TB masz moduł stało zasilany z akumulatora (wyjątek to modele z kopajką), w 2KF jest zmienno-zasilany ze statora, a to pociąga za sobą zupełnie inne magneto, pokrywę alternatora, stator itd. Moc silnika niema tutaj znaczenia - są inne dysze w gaźnikach i tyle.
trololo
Czyścioch
Posty: 13
Rejestracja: 21 mar 2015, 15:46

Re: zatarcie xt 600

Post autor: trololo »

Zdjęć nie posiadam, mogę zrobić ewentualnie w pon. będąc przy motocyklu w warsztacie. Nie mam pojęcia odnośnie tej dźwigni, nie chcę wprowadzać w błąd.
Generalnie poszperałem trochę w sieci i odnoszę wrażenie, że wcale nie ma tak dużo tych głowic czy silników, jestem w ciemnej d....e
Czyli ta głowica z podesłanego linku nadawałaby się do mojego? Ogólnie nie mam pojęcia jak szukać tych głowic, czy one nie są oznaczone jakimś kodem do poszczególnego modelu czy coś w ten deseń? mam na myśli jak np kolor karoserii w aucie na pasach jest numer.
Ogólnie byłbym wdzięczny za jakieś linki do głowic albo silników. :niewiem:
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: zatarcie xt 600

Post autor: ArturS »

Do głowicy potrzebujesz również górną pokrywę (druga część łożyskowania) i być może również wałek rozrządu, bo ten bez smarowania również się przyciera. Głowica powinna mieć oznaczenie 2KF. Nie wiem jak jest w wypustach od 95 - zmienił się wygląd użebrowania, nie wiem co jeszcze :niewiem: Rozstaw szpilek itd jest taki sam, bo uszczelki się nie zmieniły.
trololo
Czyścioch
Posty: 13
Rejestracja: 21 mar 2015, 15:46

Re: zatarcie xt 600

Post autor: trololo »

Powiedz mi kolego, jeśli chodzi o tłoki brać pod uwagę używane ? Jest cała masa tego typu Wossnery itd., w smiesznych cenach, lecz większość jest po szlifie, dodam osobiście że planuję pojeździć na tym xt'ku jeszcze ze 2/3 lata.
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: zatarcie xt 600

Post autor: ArturS »

Używane tłoki nadają się jedynie na śmietnik. Lepiej kupić nówkę TKRJ, zrobić pod nią szlif i masz wszystko odpowiednio spasowane i później dotarte. Używanych pierścieni nie ustawisz w pozycji, w jakiej zostały dotarte i na 100% inaczej będzie wyglądała owalizacja tulei niż miało to miejsce w miejscu, gdzie one działały. Ma być szlif, honowanie i nowy tłok.
fryzjer

Re: zatarcie xt 600

Post autor: fryzjer »

ArturS pisze: Co do 2KF, to też można dumać, bo ostatnie roczniki mają już silnik podobny jak w 3TB, a pierwsze mają jeszcze skrzynię starego typu o sporo krótszych przełożeniach (to samo dotyczy modelu 3AJ).

Mam pytanie.Tak z ciekawości.Czy istnieje możliwość sprawdzenia jaka jest zamontowana skrzynia,bez rozpoławiania silnika?.
Czy istnieją jakieś tabele,w których można by sobie porównać stosunek prędkości do konkretnych biegów.Sam bym sobie sprawdził z ciekawości, jaką mam skrzynię w swoim 2KF.Wydaje mi się,że mam raczej krótsze przełożenia.Tak za bardzo, to nie mam porównania do innych XT,bo takimi nigdy nie jeździłem.
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: zatarcie xt 600

Post autor: ArturS »

Przy długiej skrzyni (nowszej) na zębatkach 15/45 piąty bieg wbijesz dopiero w okolicy 80-90km/h, bo wcześniej boli po uszach (za niskie obroty). Na takiej skrzyni dobrze się jeździ na 14/45, a offowo 14/47 - wtedy przy 100km/h na V biegu jest już chyba ponad 5tys.obr (albo i 5.5). Włożenie 15/45, czy 14/45 do XT z krótką skrzynią (stary typ) spowoduje że V bieg wbijać będzie się już chyba przy 30km/h, a przy 70 silnik będzie chciał wyskoczyć z ramy :)
ODPOWIEDZ