Przyszedł czas aby podsumować prace ostatnich lat nad moją Tenerką. W czasach swojej świetności właścicielem był Terenowiec (viewtopic.php?f=25&t=2118). Potem ktoś ją równo wyciuchał i trafiła do mnie

Motocykl kupiłem z zamysłem: pierwsze ciężkie enduro za małe pieniądze - jak się nie spodoba, to rzucę w krzaki i zapomnę. Nie rzuciłem. Nie zapomniałem. Koncepcja uległa zmianie w projekt odrestaurowania motocykla a przy okazji doskonalenia wiedzy na temat mechaniki motocyklowej.
W zasadzie w motocyklu zostało zrobione już wszystko poza tylnym wahaczem (plan na ten sezon).
W 2017 zaczęło się od kapitalki silnika, wypatroszenia instalacji elektrycznej i poskładania jej od nowa oraz przewinięcia cewek statora (moto gubiło iskrę) oraz nowych gum. Można było jechać w teren


W terenie okazało się jednak, że motocykl jest za ciężki na dzikie szaleństwa. Bardziej nadaje się do turystyki po polnych drogach i łąkach.

2018 rok poświęciłem na przywracanie mu dawnego blasku. Wizualnie: obiłem kanapę, wypolerowałem plastiki. Technicznie: pełna regeneracja zacisku z przodu + stalowy oplot (znacznie poprawiło hamowanie), lakierowanie lag, wymiana uszczelniaczy i oleju, nowe czerwone gumy,wymienione łożyska w obu kołach, nowy akumulator. Motocykl znowu zaczął przypominać Tenerkę..

W 2019 dalsze szlify: lakierownie baku, zestaw naklejek. Technicznie: nowy zestaw napędowy, linki.

W 2020 roku do tej pory: wymiana łożyska główki ramy, oryginalne lusterka, kupione i odrestaurowane handbary i osłona tarczy hamulcowej. Została jeszcze wymiana tłumika i kolektora dolotowego, centrowanie kół, serwis tylnego wahacza.

Poniżej dzielę się swoimi przemyśleniami pracy nad tym motocyklem:
1. Bieżące forum - niesamowita kopalnia wiedzy i fajni, pomocni ludzie.
2. Kupowanie części:
- sklep riderparts - http://yamaha-xt600.riderparts.pl/ - ma większość rzeczy, które są potrzebne w dobrych cenach. Wiele razy kupowałem i szczerze mogę polecić.
- plastiki są najtrudniejsze - tutaj niestety tylko Ebay i raczej francuski :/ Alternatywnie są zamienniki (około 1200 zł komplet bez baku, ale to już nie to samo co oryginał

- numery i ceny oryginalnych części - https://yama-sklep.pl/oryginalne-czesci ... t600z-1987 - warto sprawdzić, zanim kupimy gdzie indziej. W zimie zazwyczaj promocja "tyle zniżki ile lat ma Twoja Yamaha". Można kupić oryginalne lusterka w cenie zamienników. Zdarza się też, używane części na OLX są w cenach nowych.
- dokupowanie części od innych modeli /wersji - mając nr części oryginalnej (np. z yama-sklep) warto sprawdzić na https://www.cmsnl.com/ do jakich innych modeli ta sama część pasuje. Polecam założyć konto (darmowe), wtedy znika limit w sekcji "Fits models"
3. Bazy wiedzy (poza tym forum):
- https://www.xt600.de/ - niemiecka strona, klasyk
- https://www.tenere.co.uk/forum/viewforum.php?f=14 - brytyjskie forum, sporo ciekawych informacji
- http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=32760 - dobry wpis o Tenerkach: modelach i działaniu gaźników (http://africatwin.com.pl/showpost.php?p ... stcount=53). Zdecydowanie lepszy niż książka WKŁ "Gaźniki Motocyklowe")
Pozdrawiam!