Skrzynia, wodzik i koło zębate

Forum dotyczące problemów technicznych związanych z jednostką napędową i układem zasilania w XT
moskit122
Lubiący błoto
Posty: 61
Rejestracja: 25 wrz 2015, 07:14
Motocykl: XT600 43F

Skrzynia, wodzik i koło zębate

Post autor: moskit122 »

Jestem w momencie który zawsze wzbudzał we mnie lekki niepokój :P
Właśnie kompletuję wszystkie klamoty, ogólnie ogromny bałagan i nie mam pojęcia jak się z tym ogarnę bo nie ja rozkręcałem silnik ale w końcu nie jeden składałem więc jakoś to pójdzie, a ślicznotce która bałagan uczyniła można spokojnie wybaczyć :)

Dotarłem do skrzyni biegów i znalazłem 2 babole, pierwszy to wodzik a drugi to koło zębate (podejrzewam, ze 5 biegu, wałek sprzęgłowy).
Wodzik:
http://zapodaj.net/931e29a5047a4.jpg.html
Jest wytarty, jutro postaram się zmierzyć jak bardzo bo w mieszkaniu niestety brak mi suwmiarki. Przejmować się tym? wytrzyma do następnego remontu? Kupić nowy, używany czy może próbować regenerować?

Koło zębate:
http://zapodaj.net/857514e8fefee.jpg.html
I tu widać niestety petting, podejrzewam, że ktoś dużo po drogach jeździł, tylko to jedno koło nosi ślady zużycia. Sprzęgła kłowe w porządku i tu też podobne pytanie, przejmować się tym i wymienić czy olać?
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Skrzynia, wodzik i koło zębate

Post autor: Gacek »

Moim zdaniem wodzik do wymiany jak się domyślam 2/5 bieg , ale mimo tego zwrócił bym na twoim miejscu uwagę na stan biezni wodzika oraz luz osiowy trybu 2 biegu vs wałek zdawczy i stan sprzegiełek 2/5 bieg jakby stan wodzika wskazuje ze coś już jest nie tak :roll: .
Co do pittingu te wżery to moim zdaniem efekt tandetnej technologi podczas utwardzania w zadnym innej marce nie japońskiej nie natknąłem się na tego typu przypadłości. Ja takich spraw nie toleruję na dłuższą metę bo jakby jasne jest dla mnie ze posypie się to z czasem ;) .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
moskit122
Lubiący błoto
Posty: 61
Rejestracja: 25 wrz 2015, 07:14
Motocykl: XT600 43F

Re: Skrzynia, wodzik i koło zębate

Post autor: moskit122 »

Sprzęgła kłowe są praktycznie bez śladów zużycia, jedynie na sprzęgiełku dwójki widać jakieś ślady ale na pewno nie kwalifikuje to do wymiany (niestety to jest para ze zużytym kołem...), wodzik jest zużyty od strony 5 biegu, może faktycznie skrzynia była źle zdystansowana ale to zrobię przy składaniu. Teraz pytanie najważniejsze...
Szukać używek czy kupić nowe? wychodzi coś koło 75€ razy 3...
43f ma taką samą skrzynię co późniejsze?
Czy wodziki i koła zębate np z 3tb będą pasować ?
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Skrzynia, wodzik i koło zębate

Post autor: Gacek »

moskit122 pisze:Sprzęgła kłowe są praktycznie bez śladów zużycia, jedynie na sprzęgiełku dwójki widać jakieś ślady ale na pewno nie kwalifikuje to do wymiany
Skoro tak oceniasz sprawy (rozumiem ze optycznie to weryfikowałeś )to zmieniaj wodzik i śmigaj nawet nie zawracaj sobie 4 liter pittingiem na trybie 5 biegu na atakującym bo i to będziesz za jakiś czas rozbierał skrzynkę ;) .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
moskit122
Lubiący błoto
Posty: 61
Rejestracja: 25 wrz 2015, 07:14
Motocykl: XT600 43F

Re: Skrzynia, wodzik i koło zębate

Post autor: moskit122 »

Gacek pisze: Skoro tak oceniasz sprawy (rozumiem ze optycznie to weryfikowałeś )to zmieniaj wodzik i śmigaj nawet nie zawracaj sobie 4 liter pittingiem na trybie 5 biegu na atakującym bo i to będziesz za jakiś czas rozbierał skrzynkę ;) .
A co mam rozciąć, zrobić zgład krystalograficzny i pod mikroskop czy może prześwietlić? Kąty są zachowane, brak wyszczerbień, zaokrągleń, widać czysty odlew więc co ma z Nimi być nie tak? Mierzyłem luzy na wodzikach, krzywiznę sworzni wodzików i krzywiznę obu wałków. Zostają, według serwisówki, odległości kół zębatych czyli dystansowanie ale to będzie robione przy montażu. Jakiś tusz skołuję i pooglądam sobie jeszcze ślady przy okazji, nie śpieszy mi się ze składaniem aż tak bardzo. A pettingiem akurat się przejmuję bo skrzynia będzie hałasować, pytałem czy warto się w ogóle bawić w części używane czy od razu szykować 600-800zł?
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Skrzynia, wodzik i koło zębate

Post autor: Gacek »

To podziel się z łaski swojej jakimiś parametrami dla pasowań bo ja okularów używam :P i zapewne nic sensowniejszego z manuala nie wyciognołem :? Jedynie jakby swoje wątpliwości opieram na ogólnie dostępnych danych opartych na książkach z budowy maszyn :roll: .Przy czym mam mała proxbę nie traktuj tego co piszę jako atak na twoją osobę itp itd tylko konstruktywną wymianę informacji :| .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
moskit122
Lubiący błoto
Posty: 61
Rejestracja: 25 wrz 2015, 07:14
Motocykl: XT600 43F

Re: Skrzynia, wodzik i koło zębate

Post autor: moskit122 »

Nie odpowiedziałeś na pytanie więc napisałem w podobnym tonie :) Miałem z resztą PW ale jakiś błąd wypluło i nie wysłało, zaraz powtórzę.
A teraz parametry, zazwyczaj jeśli spotykałem się z danymi na temat skrzyni w serwisówkach to
luz między wodzikiem a rowkiem na kole zębatym 0,1-0,3mm naprawczy 0,5mm
luz na sworzniu wodzików ok 0,02mm
luzy między wałkami a konkretnymi kołami zębatymi to zazwyczaj od 0,02-0,07mm naprawczy 0,08mm
Oczywiście nie są to dane konkretnie do mojego motocykla bo tam niewiele podano jak zauważyłeś ale skoro powtarzają się w wielu serwisówkach to przyjmuję, że mogę się do Nich stosować (uwzględniając jakiś tam błąd).

Wszystkie zmierzone wartości mieszczą się w tych wyżej oprócz tego jednego wodzika no i nie mierzyłem odległości kół na wałku ale to zrobię jak będę montował. Z dystansowaniem postaram się "wstrzelić" w 0,25-0,30mm ale to jeszcze zależy jak wyjdzie wyśrodkowanie wodzików po złożeniu w rowkach.
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Skrzynia, wodzik i koło zębate

Post autor: Gacek »

Kumasz przecież klocki :| - wiec masz świadomość ze wytarty wodzik od tej strony świadczy ze to niezdrowy objaw wpychania trybu w wodzik bo ten służy tylko do zmiany położenia i nie trzymania trybu na pozycji nie ma co się łudzić tylko należy znaleźć przyczynę aby usunąć skutecznie przypadłość .
Niczego nie sugeruje ;) wiesz z czego jesz .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
moskit122
Lubiący błoto
Posty: 61
Rejestracja: 25 wrz 2015, 07:14
Motocykl: XT600 43F

Re: Skrzynia, wodzik i koło zębate

Post autor: moskit122 »

Czyli zbieram kasę i składanie silnika opóźni mi się o 2 tygodnie...
moskit122
Lubiący błoto
Posty: 61
Rejestracja: 25 wrz 2015, 07:14
Motocykl: XT600 43F

Re: Skrzynia, wodzik i koło zębate

Post autor: moskit122 »

Niestety jest problem... Jedno koło zębate jest praktycznie niedostępne, czy jest możliwość zamiany kół piątego biegu na te nowsze? Doczytałem, że niestety to była typowa usterka skrzyni w tych rocznikach...
ODPOWIEDZ